مکمل یاری در دوران شیردهی

مواد مغذی ضروری در دوران شیردهی به شما و کودک شما کمک می کند تا دچار کمبود های تغذیه ای نشده و کودکتان از رشد کافی بهره مند شود. این مواد در میوه ها و سبزیجات تازه، غلات سبوس دار، آجیل، لوبیا، لبنیات، گوشت و ... یافت می شوند که در این مطلب به بررسی جامع تر آنها می پردازیم.

نیاز به مکملها در دوران شیردهی

مواد مغذی ضروری در دوران شیردهی به شما و کودک شما کمک می کند تا دچار کمبود های تغذیه ای نشده و کودکتان از رشد کافی بهره مند شود. این مواد در میوه ها و سبزیجات تازه، غلات سبوس دار، آجیل، لوبیا، لبنیات، گوشت و ... یافت می شوند که در این مطلب به بررسی جامع تر آنها می پردازیم.

نکته ی حائز اهمیت این است که اگر مادران شیرده یک رژیم غذایی متعادل و مناسب داشته باشند، مکمل های ویتامینی ضرورتی ندارد. زنان شیرده باید به پیروی از دستورالعملهای رژیم غذایی که موجب جذب زیاد مواد مغذی از میوه و سبزیجات، انواع نان و غلات غلات سبوس دار، لبنیات غنی از کلسیم و غذاهای غنی از پروتئین مانند گوشت، ماهی و حبوبات شود، تشویق شوند. چنین رژیم غذایی معمولاً مقدار کافی از مواد مغذی ضروری را تأمین می کند. همچنین مصرف كافي مایعات، به خصوص آب، آب میوه های طبیعی و شیر، برای رفع عطش مناسب هستند.

هنگامی که دریافت مواد مغذی از منابع غذایی کافی نیست، ممکن است کلسیم، مکمل های مولتی ویتامین و مواد معدنی توصیه شود. به جز در شرایط خاص، زنان در کشورهای توسعه یافته به احتمال زیاد دچار کمبودهای غذایی نخواهند شد که بر شیر آنها تأثیر بگذارد. در واقع مصرف توصیه شده (RI) برای مواد مغذی دارای حاشیه ایمنی گسترده و دامنه وسیعی است که  اگر RI را برای یک ماده مغذی رعایت نکنید، به معنای کمبود آن نیست.

اگر مادر مقادیر کافی از مواد مغذی خاص (مانند ویتامین B6، ویتامین B12 یا ید) را دریافت نکند، این کمبود می تواند سطح مواد مغذی موجود در شیر را کاهش دهد. این مسئله اغلب در مناطقی که سوء تغذیه در آن ها شایع است مشکل ایجاد می کند، اما می تواند نگرانی در کشورهای توسعه یافته نیز داشته باشد. بهترین راه حل در چنین مواردی بهبود رژیم غذایی یا مکمل یاری مادر است. در مورد سایر مواد مغذی (از جمله  آهن، کلسیم، مس، منیزیم و روی) حتی اگر میزان مصرف مادر خیلی کم باشد، مقادیر آن در شیر مادر تغییری نمی کند اما اثرات سو در سلامت خود مادر دارد.

مواد مغذی که ما را دچار نگرانی می کند، مقدار کلسیم و روی در مادران شیردهیست است که رژیم 2700 کیلو کالری بدون دریافت مکمل مصرف می کنند. با این حال، مصرف کلسیم یا روی شما بر میزان این مواد معدنی در شیر مادر تأثیر نمی گذارد، بنابراین مکمل های مربوطه، دارای اثرات مفیدی برای شما است، نه برای کودک شیرخوارتان.

برای مادرانی که کالری کمی دریافت می کنند:

مادرانی که روزانه 2200 کیلو کالری از رژیم غذایی دریافت می کنند ممکن است به کلسیم، روی، منیزیم، تیامین (ویتامین B1)، ویتامین B-6 و ویتامین E اضافی نیاز داشته باشند.

مادرانی که روزانه 1800 کیلو کالری دریافت می کنند ممکن است به کلسیم، روی، منیزیم، تیامین، ویتامین B6، ویتامین E، اسید فولیک، ریبوفلاوین (ویتامین B2)، فسفر و آهن اضافی نیاز داشته باشند.

نکته: میزان کلسیم، منیزیم، فسفر، روی، آهن و اسید فولیک در شیر مادر حتی اگر رژیم غذایی شما دارای کمبود این مواد باشد، خوب است. در صورت نیاز به مکمل ها، آنها به نفع خود مادر شیرده است نه کودک. اما سطح ویتامین های گروه B در شیر مادر به میزان مصرف مادر مربوط می شود.

مادرانی که هیچ یک از محصولات حیوانی را نمی خورند در معرض کمبود ویتامین B-12 هستند و نیاز به دریافت مقادیر کافی ویتامین B12 از مکمل ها یا غذاهای غنی دارند.

مادرانی که به طور اندک در معرض نور خورشید هستند، باید مقادیر کافی ویتامین D را از مکمل ها یا غذاهای سرشار از ویتامین D دریافت کنند. همچنین مادرانی که سیگار می کشند ممکن است نیاز به ید اضافی داشته باشند.

آیا مصرف این مکمل ها در دوران شیردهی امن است و تاثیری بر شیر مادر می گذارد؟

بیشتر مکمل های معدنی (به عنوان مثال آهن، کلسیم، مس، کروم، روی) که توسط مادر مصرف شده است، بر میزان آن ها در شیر مادر تأثیر نمی گذارد. اما مکمل های ویتامین که محلول در آب  هستند (به عنوان مثال ویتامین های B و ویتامینC) که توسط مادر مصرف می شود، معمولاً سطح شیر مادر را افزایش می دهد. سطح شیر مادر برخی ویتامین های محلول در آب، مانند ویتامین، تنها تا حد معینی افزایش می یابد، سپس ثابت می ماند حتی اگر مادر دوز مصرفی خود را افزایش دهد.

مکمل های ویتامین های محلول در چربی (به عنوان مثال ویتامین های  AوE ) که توسط مادر مصرف شده است، می تواند در شیر انسان وارد شده و بنابراین مقادیر بیش از حد ممکن است برای کودک مضر باشد.

ایمنی گیاهان و سایر مکمل های غذایی و مکمل های گیاهی  باید به صورت دقیق ارزیابی شود. برخی از آنها بی خطر است و برخی دیگر نیست.

به طور کلی برای مصرف کردن هرگونه مکمل و دارو با متخصص مربوطه مشورت کرده و از مصرف خودسرانه آن ها خودداری کنید.

منبع:

https://kellymom.com/ages/tandem/mom-vitamins/

https://healthengine.com.au/info/nutrition-during-breastfeeding

https://kidshealth.org/en/parents/moms-nutrients.html

مطالب مرتبط
تنظیمات
این پرونده را به اشتراک بگذارید :
Facebook Twitter Google LinkedIn

یادداشت کاربران
درج یک یادداشت :
نام کاربری :
پست الکترونیکی :
وب :
یادداشت :
کد امنیتی :
7 + 5 = ?