کدو حلوایی، کدوی پرخاصیت!

کدو حلوایی یک ماده غذایی با چگالی بالای مواد مغذی است. این ماده غذایی سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است اما کالری کمی دارد. راه های بسیاری برای استفاده از آن وجود دارد، مانند انواع دسرها، سوپ‌ها و سالادها و حتی جایگزینی برای کره است.

 محتوای پتاسیم کدو حلوایی می‌تواند اثرات مثبتی بر فشارخون داشته باشد. آنتی اکسیدان موجود در کدو حلوایی می‌تواند از صدمات دژنراتیو چشم پیشگیری کند. از مصرف کدو حلوایی کنسرو شده بپرهیزید زیرا معمولاً حاوی شکر افزوده و شربت ها (سیروپ ها) هستند. 

خواص کدو حلوایی

کدو حلوایی یک ماده غذایی با چگالی بالای مواد مغذی است. این ماده غذایی سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است اما کالری کمی دارد. راه های بسیاری برای استفاده از آن وجود دارد، مانند انواع دسرها، سوپ‌ها و سالادها و حتی جایگزینی برای کره است.

 محتوای پتاسیم کدو حلوایی می‌تواند اثرات مثبتی بر فشارخون داشته باشد. آنتی اکسیدان موجود در کدو حلوایی می‌تواند از صدمات دژنراتیو چشم پیشگیری کند. از مصرف کدو حلوایی کنسرو شده بپرهیزید زیرا معمولاً حاوی شکر افزوده و شربت ها (سیروپ ها) هستند. کدو حلوایی کامل (تکه نشده)، بهتر است در سرما و در محیطی تاریک تا 2 ماه نگهداری شود.

 کدو حلوایی پوره شده و کنسروی می‌تواند به عنوان جایگزین برای کره یا روغن در دستورهای آشپزی استفاده شود. کدو حلوایی حاوی طیفی از فواید سلامتی فوق العاده است و به‌عنوان یکی از بهترین منابع بتاکاروتن  شناخته می‌شود. بتاکاروتن یک آنتی اکسیدان قوی است. این ماده همچنین در سبزیجات نارنجی رنگ و میوه‌های پر رنگ وجود دارد. بدن می تواند بتا کارتن را به ویتامین Aتبدیل کند. مصرف غذاهای غنی از بتاکاروتن ممکن است ریسک ایجاد برخی از سرطان‌ها را کاهش دهد، از آسم و بیماری های قلبی پیشگیری کند و پیری و تحلیل بدن (دژنراتیو شدن بدن) را به تأخیر بیاندازد. بسیاری از مطالعات حاکی از آن است که خوردن بیشتر غذاهای گیاهی مانند کدو حلوایی ریسک چاقی و مرگ ومیر کلی را کاهش می دهد. همچنین می تواند از دیابت و بیماری قلبی پیشگیری کند. کدو حلوایی منبع سرشار از فیبر نیز می باشد.

  • تنظیم فشار خون:

 خوردن کدو حلوایی برای قلب مفید است. فیبر، پتاسیم و محتوای ویتامین سی آن همگی از سلامت قلب پشتیبانی می کند. مطالعات حاکی از آن است که مصرف پتاسیم کافی ممکن است به اندازه کاهش دریافت سدیم برای درمان فشار خون بالا، مهم باشد. کاهش دریافت سدیم شامل خوردن وعده های غذایی است که نمک کمی دارند و یا اصلاً نمک ندارند.

افزایش دریافت پتاسیم همچنین با کاهش ریسک سکته مغزی، محافظت در برابر از دست دادن توده عضلانی و حفظ چگالی مواد معدنی استخوانی مرتبط است.

  • کاهش ریسک سرطان:

تحقیقات رابطه مثبت بین رژیم غذایی غنی از بتاکاروتن و کاهش ریسک سرطان پروستات را نشان می‌دهند. همچنین بتاکاروتن، روند پیشرفت سرطان کولون را در بعضی از جمعیت های ژاپنی معکوس کرده است.

کدو حلوایی غنی از آنتی اکسیدان ها است. نشان داده شده است  ویتامین  c، ویتامین eو بتاکاروتن می‌توانند به سلامت چشم کمک کرده و از آسیب های دژنراتیو پیشگیری کنند.

 در یک مطالعه مقطعی بر روی زنان سالمند آفریقایی-آمریکایی نشان داده شد که مصرف 3 سهم و بیشتر میوه در روز، با کاهش خطر دژنراسیون مولکولی ناشی از سن ارتباط دارد. همچنین منجر به کاهش پیشرفت بیماری ها می شود.

  • مبارزه با دیابت:

 کدو حلوایی به کنترل دیابت کمک می‌کند. ترکیبات گیاهی که در دانه کدو حلوایی و پالپ آن وجود دارد برای کمک به جذب گلوکز از بافت ها و روده، همچنین برای متعادل کردن سطح گلوکز کبد عالی است. و می تواند با خطر کمتر ابتلا به دیابت نوع 2 ارتباط داشته باشد، اما این اثر به طور کامل ثابت نشده است.

با این حال، این ترکیبات تأثیراتی دارند که محققان پیشنهاد می کنند که می توان آنها را به یک داروی ضد دیابت تبدیل کرد، اگرچه مطالعات بیشتری لازم است.

محتوای فیبر

کدو حلوایی منبع فوق العاده از فیبر است. میزان دریافت توصیه شده روزانه فیبر بین 25 تا 30 گرم می باشد. فیبر سرعت جذب قند را به خون کاهش داده، حرکات منظم روده را بهبود می بخشد و هضم را راحت تر می کند. دریافت فیبر می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان کولون کمک کند.

 کمک به سیستم ایمنی

 کدو حلوایی می‌تواند از سیستم ایمنی حفاظت کند. پالپ کدو حلوایی و دانه آن هر دو حاوی مقدار زیادی ویتامین c و بتاکاروتن هستند . بتاکاروتن به ویتامین a تبدیل می شود که به گلبول های سفید کمک می کند تا با عفونت مبارزه کنند.

مواد مغذی کدو حلوایی

بر اساس بانک اطلاعات ملی مواد مغذی USDA یک فنجان کدو حلوایی پخته شده، آبپز و بدون نمک حاوی مواد مغذی زیر است:

1.76 گرم پروتئین

2.7 گرم فیبر

49 کالری

0.17 گرم چربی

0 گرم کلسترول

12.01 گرم کربوهیدرات

این مقدار کدو تنبل همچنین:

  • بیش از 200 درصد از مقدار روزانه توصیه شده (RDA) ویتامین A
  • نوزده درصد از RDA ویتامین C
  • ده درصد یا بیشتر از RDA ویتامینE ، ریبوفلاوین، پتاسیم، مس و منگنز
  • حداقل 5 درصد از تیامین ، B-6 ، فولات ، اسید پانتوتنیک، نیاسین، آهن، منیزیم و فسفر

 

منبع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/279610.php

 

مطالب مرتبط
تنظیمات
این پرونده را به اشتراک بگذارید :
Facebook Twitter Google LinkedIn

یادداشت کاربران
درج یک یادداشت :
نام کاربری :
پست الکترونیکی :
وب :
یادداشت :
کد امنیتی :
8 + 4 = ?