خطرات کاهش وزن سریع چیست؟

اغلب رژیم های غذایی که سرعت کاهش وزن را افزایش می‌دهند، کالری و مواد مغذی بسیار کمی دارند. این نوع رژیمها ممکن است شما را در معرض خطر بسیاری از مشکلات سلامتی قرار دهد. به خصوص اگر رژیم های کاهش وزن سریع را برای چندین هفته دنبال کنید. در ادامه به خطرات کاهش وزن سریع اشاره شده است:

اغلب رژیم های غذایی که سرعت کاهش وزن را افزایش می‌دهند، کالری و مواد مغذی بسیار کمی دارند. این نوع رژیمها ممکن است شما را در معرض خطر بسیاری از مشکلات سلامتی قرار دهد. به خصوص اگر رژیم های کاهش وزن سریع را برای چندین هفته دنبال کنید.

در ادامه به خطرات کاهش وزن سریع اشاره شده است:

 1. ممکن است ماهیچه از دست دهید:

کاهش وزن همیشه به معنای از دست دادن چربی نیست.

 در حالی که رژیم بسیار کم کالری ممکن است به کاهش وزن سریع کمک کند، بیشتر وزنی که از دست می دهید، احتمالا ماهیچه و آب است. در یک مطالعه محققان به 25 نفر رژیم بسیار کم کالری به میزان 500 کالری روزانه برای 5 هفته دادند. آنها همچنین 22 نفر را در رژیم کم کالری1250کالری روزانه برای 12 هفته قرار دادند. پس از مطالعه، محققان دریافتند که هر دو گروه  به میزان مشابه وزن کم کرده اند. با این حال کسانی که از رژیم بسیار کم کالری پیروی کرده بودند، بیش از 6 برابر، بیشتر از آنهایی که رژیم کم کالری استفاده کرده بودند، ماهیچه از دست دادند.

2.ممکن است متابولیسم شما را کند کنند:

کاهش وزن سریع ممکن است باعث کند شدن متابولیسم شود. میزان متابولیسم شما مشخص می کند که چه مقدار کالری روزانه می‌سوزانید. متابولیسم آهسته تر و کمتر به معنای این است که کالری کمتری روزانه می‌سوزانید. چندین مطالعه دریافتند که کاهش وزن سریع از طریق مصرف کالری کمتر ممکن است باعث شود تا 23 درصد کالری کمتری در روز بسوزانید . دو دلیل برای اینکه چرا  متابولیسم در رژیم های بسیار کم کالری کاهش می‌یابد، وجود دارد:

  • از دست دادن عضلات
  • کاهش سطح هورمون هایی که متابولیسم را تنظیم می‌کنند مانند هورمون تیروئید.

 متاسفانه این افت در متابولیسم ممکن است مدت طولانی پس از اتمام رژیم تان نیز ادامه داشته باشد.

3 . ممکن است باعث کمبودهای تغذیه ای شود:

اگر شما به طور منظم کالری‌های کافی دریافت نکنید، این ممکن است شما را در خطر کمبودهای تغذیه ای قرار دهد. زیرا دریافت مواد مغذی مهم مانند آهن، فولات و ویتامین بی12 از رژیم کم کالری دشوار است. در زیر برخی پیامدهای ناشی از کمبودهای تغذیه ذکر شده است:

  • ریزش مو: هنگامی که شما کالری‌های بسیار کمی مصرف می کنید، ممکن است بدنتان مواد مغذی کافی برای رشد مو دریافت نکند که می تواند منجر به ریزش مو شود.
  • خستگی شدید: ممکن است آهن،  ویتامین ب 12 و فولات کافی از رژیم بسیار کم کالری دریافت نکنید که می تواند شما را در معرض خطر خستگی شدید و کم خونی قرار دهد .
  • عملکرد ضعیف سیستم ایمنی: دریافت ناکافی انرژی و مواد مغذی ممکن است سیستم ایمنی تان را ضعیف کرده و ریسک عفونت ها را افزایش دهد.
  • استخوان های ضعیف و شکننده: می تواند در نتیجه کمبود ویتامین D، کلسیم و فسفر در این رژیم ها باشد.

4. ممکن است منجر به سنگ های صفراوی شود:

سنگ های صفراوی قطعات سخت موادی هستند که داخل کیسه صفرا است. آنها می توانند عارضه جانبی دردناک کاهش وزن سریع باشند. در حالت نرمال کیسه صفرا مواد گوارشی ترشح می کند که بتواند به هضم چربی‌ها کمک کند. اگر شما غذای کافی مصرف نکنید کیسه صفرا این مواد گوارشی را ترشح نمی کند. سنگهای کیسه صفرا ممکن است داخل مجرای صفرا قرار بگیرند که می‌توانند منجر به درد شدید و سوء هاضمه شود.

سایر عوارض جانبی کاهش وزن سریع:

  • گرسنگی
  • خستگی
  • تحریک پذیری
  • احساس سرما
  • کرامپ عضلانی
  • سرگیجه
  • اسهال یا یبوست
  •  کم آبی

نکاتی برای کمک به کاهش وزن به اندازه و سرعت سالم:

- بیشتر پروتئین مصرف کنید :

رژیم پر پروتئین می تواند به شما کمک کند تا متابولیسم بدنتان را تقویت کنید. مصرف پروتئین شما را برای مدت طولانی تر سیر نگه می دارد و توده عضلانی تان را حفظ می‌کند .

- میزان کربوهیدرات و غذاهای نشاسته‌ای را کاهش دهید :

تحقیقات نشان می دهد کسانی که از رژیم کم کربوهیدرات پیروی می‌کنند، بیشتر وزن از دست می‌دهند. کاهش شکر و مواد نشاسته ای به شما در کاهش دریافت کربوهیدرات کمک می کند.

- به آرامی غذا بخورید:

 جویدن غذا ها به طور کامل به شما کمک می کند تا مدت بیشتری احساس سیری داشته باشید و کمتر غذا بخورید .

- چای سبز و اولانگ بنوشید:

تحقیقات نشان داده‌اند که نوشیدن چای سبز ممکن است متابولیسم تان را 4 تا 5 درصد و تا 17 درصد چربی سوزی را افزایش دهد.

- استراحت کنید :

کمبود خواب ممکن است هورمون گرلین را که هورمون گرسنگی است افزایش داده و همچنین سطح هورمون لپتین را که یک هورمون سیری است، کاهش دهد. این بدین معناست که خواب کم شما را گرسنه تر کرده و کاهش وزن را دشوارتر می‌کند .

- ورزش های قدرتی انجام دهید :

تمرینات مقاومتی یا استفاده از وزنه با از دست دادن ماهیچه و کاهش متابولیسم که ممکن است طی کاهش وزن رخ دهد، مبارزه می‌کند .

- تمرینات ورزشی با شدت زیاد انجام دهید:

تمرینات اینتروال با شدت زیاد شامل تمرینات کوتاه و شدید هستند. برخلاف ورزش های هوازی منظم که به عنوان کاردیو نیز شناخته می‌شوند، پس از تمرینات ورزشی با شدت زیاد (HIT) سوختن کالری ادامه می‌یابد.

- فیبر محلول بخورید:

تحقیقات نشان می‌دهد فیبر محلول می تواند به سوختن چربی به خصوص چربی شکمی کمک کند.

منبع:

https://www.healthline.com/nutrition/losing-weight-too-fast#section5

مطالب مرتبط
تنظیمات
این پرونده را به اشتراک بگذارید :
Facebook Twitter Google LinkedIn

یادداشت کاربران
درج یک یادداشت :
نام کاربری :
پست الکترونیکی :
وب :
یادداشت :
کد امنیتی :
3 + 7 = ?