11 ماده غذایی مفید برای رشد مو

مو، در زیبایی بسیار حائز اهمیت است. جالب است بدانید که موهایتان 1.25سانتی متر هر ماه و 15 سانتی متر در سال رشد می کند. رشد سریع موها به چند عامل از جمله سن، سلامت، ژنتیک و رژیم غذایی بستگی دارد. اگرچه نمی توان روی تمام عوامل مؤثر بر رشد مو کنترل داشت، اما می توان رژیم غذایی را کنترل کرد.

 

مو، در زیبایی بسیار حائز اهمیت است. جالب است بدانید که موهایتان 1.25سانتی متر هر ماه و 15 سانتی متر در سال رشد می کند. رشد سریع موها به چند عامل از جمله سن، سلامت، ژنتیک و رژیم غذایی بستگی دارد.                             

اگرچه نمی توان روی تمام عوامل مؤثر بر رشد مو کنترل داشت، اما می توان رژیم غذایی را کنترل کرد. در واقع رژیم فقیر از مواد مغذی می تواند باعث ریزش مو شود و رشد موها را کاهش دهد.                                 

به عبارت دیگر مصرف رژیم غذایی متعادل همراه با مواد مغذی کافی به شما برای افزایش رشد مو کمک می کند به خصوص اگر قبلا به دلیل داشتن رژیم غذایی نامناسب ریزش مو را تجربه کرده اید.

در این مطلب به 11 ماده ی غذایی مفید برای افزایش رشد مو اشاره شده است:

1.تخم مرغ                                             

تخم مرغ منبع عالی از پروتئین و بیوتین است که هر دوی این مواد مغذی به افزایش رشد مو کمک می کنند.                                                 

مصرف پروتئین کافی برای رشد مو مهم است زیرا فولیکول های مو از پروتئین تشکیل شده اند. بیوتین نیز برای ساخت پروتئین مو که به آن کراتین گفته می شود، ضروری است. تخم مرغ همچنین منبع عالی از روی، سلنیم و دیگر مواد مغذی لازم برای مو است که آن را به یکی از بهترین مواد غذایی برای مو تبدیل کرده است.  

  2.توت ها                                           

توت ها سرشار از ترکیبات مفید و ویتامین هایی هستند که باعث افزایش رشد مو می شوند. از جمله ویتامین c که عملکرد آنتی اکسیدانی قوی دارد.                                               

آنتی اکسیدان ها فولیکول های مو را در برابر صدمات ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کنند. برای مثال یک فنجان (144گرم) توت فرنگی بیش از نیاز روزانه، برایتان ویتامین c تأمین می کند. هم چنین بدن از ویتامین c برای ساخت کلاژن استفاده می کند. کلاژن پروتئینی است که به قوی بودن مو کمک کرده و از شکننده شدن آن جلوگیری می کند.                                   

هم چنین ویتامین c به جذب آهن از رژیم غذایی کمک می کند. سطح پایین آهن ممکن است منجر به آنمی (کم خونی) شود که با ریزش مو در ارتباط است.       

3.اسفناج                                               

اسفناج یک سبزی برگ سبز سالم است که سرشار از مواد مغذی سودمند از جمله آهن، ویتامین A و C است. که همه این مواد مغذی می تواند رشد مو را بهبود دهند.                                         

یک فنجان (30 گرم) اسفناج، 54٪ نیاز روزانه شما به ویتامین A را فراهم می کند. اسفناج هم چنین منبع گیاهی عالی آهن است که برای رشد مو ضروری است. کمبود آهن با ریزش مو در ارتباط است.

4.ماهی های چرب                                    

 ماهی های چرب مانند سالمون و هرنیگ حاوی مواد مغذی ای هستند که ممکن است رشد مو را افزایش دهند.                                                

آنها منبع عالی اسید چرب امگا3 هستند که با رشد مو مرتبط است.                                       

در یک مطالعه بر روی 120 زن، دریافتند که مصرف مکمل های حاوی امگا 3 و امگا 6 همانند آنتی اکسیدان ها، ریزش مو را کاهش داده و چگالی مو را افزایش می دهد.                           

در مطالعه ای دیگر مشخص شد که مکمل روغن ماهی به طور قابل ملاحظه ای ریزش مو را کاهش داده و رشد مو در زنانی که موهای نازک داشتند را افزایش داده است. با این حال قبل از آن که متخصصان هرگونه توصیه ای کنند، تحقیقات بیشتری نیاز است.                

ماهی های چرب هم چنین منبع عالی پروتئین، سلنیم، ویتامین D و ویتامین B است که ممکن است به قوی و سالم بودن مو کمک کند. 

5.سیب زمینی شیرین                                 

سیب زمینی شیرین منبع خوبی از بتا کارتن است که در بدن به ویتامینA  تبدیل می شود. یک سیب زمینی شیرین متوسط (114گرم) حاوی مقدار کافی بتاکارتن است که بیش از 4 برابر نیاز روزانه شما به ویتامین A را تأمین می کند. تحقیقات نشان می دهند که ویتامین A، تولید سبیوم را افزایش می دهد که به سلامت مو کمک می کند.       

6.آووکادو                                                

آووکادو بسیار خوشمزه، مقوی و سرشار از چربی های سالم است. هم چنین منبع عالی ویتامین Eاست که می تواند رشد مو را افزایش دهد. یک آووکادو متوسط (200گرم)، 21٪از نیاز روزانه شما به ویتامین E را تأمین می کند.                                           

مانند ویتامین C،ویتامینE نیز آنتی اکسیدان است که به مبارزه با استرس اکسیداتیو ناشی رادیکال های ازاد کمک می کند.                   

در یک مطالعه ، افرادی که تجربه ی ریزش مو داشتند, 34.5درصد رشد بیشتر مو پس از دریافت مکمل ویتامین E به مدت 8 هفته داشتند. 

7.مغزها                                                 

مغزها حاوی مواد مغذی مختلفی هستند که می توانند رشد  مو را افزایش دهند. برای مثال یک انس (28گرم) بادام، 37٪ نیاز روزانه شما به ویتامین E و هم چنین ویتامین های B,C واسیدهای چرب ضروری را تأمین می کند. کمبود هریک از مواد مغذی گفته شده با ریزش مو مرتبط است. 

8.دانه ها                                               

دانه ها حاوی ویتامین E، روی و سلنیم هستند.  

یک انس (28گرم) دانه آفتابگردان تقریبا 50٪ نیاز روزانه ی شما به ویتامین E همراه با انواع مختلف ویتامین B مفید برای سلامت مو را تأمین می کند.

به علاوه، برخی دانه ها مانند دانه کتان و دانه چیا حاوی امگا 3 می باشند.

9.فلفل شیرین                                          

فلفل شیرین منبع عالی ویتامین C است که به رشد مو کمک می کند. در واقع فلفل زرد تقریبا 5.5 برابر بیشتر از پرتقال ویتامین C فراهم می کند. به علاوه فلفل شیرین منبع عالی ویتامینA  محسوب می شود.

10.میگو                                               

میگو غنی از مواد مغذی بسیاری است که می تواند رشد مو را افزایش دهد. برای مثال میگو منبع عالی پروتئین، ویتامین B، روی، آهن و ویتامین D است. 100گرم میگو 38٪ نیاز شما به ویتامین Dرا تأمین می کند.                     

جالب است بدانید مطالعات، کمبود ویتامین D را با ریزش مو مرتبط می دانند. میگو هم چنین حاوی مقدار کمی اسید چرب امگا 3 است. رژیم غذایی غنی از اسید چرب امگا 3 با افزایش رشد مو مرتبط است.

11.لوبیاها                                             

لوبیاها منبع گیاهی عالی پروتئین هستند که برای رشد مو ضروری است. هم چنین منبع خوبی از روی هستند که به رشد و ترمیم مو کمک می کند.                                             

100گرم لوبیای سیاه 7٪ از نیاز روزانه شما به روی را تأمین می کند‌. آنها هم چنین بسیاری از مواد مغذی برای سلامت مو از جمله آهن، بیوتین و فولات را فراهم  می کنند.

با قرار دادن مواد غذایی مفید در رژیم غذایی خود, می توانید علاوه بر پیشگیری از بیماری ها و ارتقا سلامتی خود، به شادابی و سلامت پوست و موهایتان کمک کنید.

 

منبع:

https://www.healthline.com/nutrition/foods-for-hair-growth#section14

مطالب مرتبط
تنظیمات
این پرونده را به اشتراک بگذارید :
Facebook Twitter Google LinkedIn

یادداشت کاربران
درج یک یادداشت :
نام کاربری :
پست الکترونیکی :
وب :
یادداشت :
کد امنیتی :
3 + 3 = ?