نقش انسولین در کاهش وزن

وزن شما عمدتا توسط هورمون ها کنترل می شود. تحقیقات نشان می دهد که هورمون ها بر اشتها و اینکه چه میزان چربی ذخیره می کنید، تاثیر دارند. در ادامه نقش انسولین در کاهش وزن و راهکارهایی برای تعادل انسولین درشرح داده شده است.

وزن شما عمدتا توسط هورمون ها کنترل می شود. تحقیقات نشان می دهد که هورمون ها بر اشتها و اینکه چه میزان چربی ذخیره می کنید، تاثیر دارند. در ادامه نقش انسولین در کاهش وزن و راهکارهایی برای تعادل انسولین درشرح داده شده است.

انسولین

انسولین هورمونی است که از سلول های بتای پانکراس ترشح می شود. این هورمون در طول روز به مقدار کم ترشح می شود ولی پس از هر وعده غذای (با توجه به نوع غذا) مقدار ترشح آن افزایش می یابد. با توجه به نیاز بدن، این هورمون قند موجود در جریان خون را  برای تولید انرژی و یا دخیره  سازی به کار می گیرد.

انسولین اصلی ترین هورمون ذخیره سازی چربی در بدن است. این هورمون به سلولهای چربی اجازه ی ذخیره می دهد و  همچنین از شکستن چربی های ذخیره شده جلوگیری می کند، که این امر می تواند موجب کاهش چربی سوزی و کاهش از دست دادن چربی گردد. مصرف بیش از حد نیاز روزانه از انواع قندها، شیرینی ها، مواد نشاسته ای و میوه ها بدن را مجبور به تولید بیشتر انسولین می کند. افزایش سطح انسولین به طور مداوم (hyperinsulinemia) می تواند منجر به بسیاری از مشکلات  سلامتی از جمله سندرم متابولیک گردد؛ که می تواند با علائمی مانند فشار خون بالا، تری گلیسیرید بالا، کلسترول HDL پایین، چاقی شکمی، دیابت، تنبلی تخمدان و سایر مشکلات همراه باشد.

افزایش مداوم انسولین خون منجر به مقاومت سلول  به انسولین گشته و با وجود حضور مقدار زیاد انسولین این هورمون کارایی کافی نداشته و قند خون به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

بیش خوری (Overeating) به ویژه در مصرف مواد قندی (حتی از منابع  سالم خوری)، کربوهیدرات های تصفیه شده و فست فودها مقاومت به انسولین و همچنین سطح انسولین را افزایش می دهد.

در اینجا چند نکته برای نرمال کردن سطح انسولین و بهبود حساسیت به انسولین وجود دارد:

  • عدم مصرف شکر یا به حداقل رساندن آن: مصرف مقادیر زیاد فروکتوز و ساکارز باعث افزایش مقاومت انسولین و افزایش سطح انسولین می شود.
  • کاهش کربوهیدرات: رژیم کم کربوهیدرات می تواند باعث کاهش فوری در میزان انسولین شود.
  • افزایش مصرف پروتئین: در حقیقت پروتئین در کوتاه مدت باعث افزایش انسولین می شود. با این حال، می تواند در طولانی مدت از طریق کاهش چربی شکمی باعث کاهش مقاومت به انسولین شود.
  • افزایش مصرف ماهی:  امگا3 ی موجود در ماهی های چرب می تواند به کاهش سطح انسولین ناشتا کمک کند.
  • ورزش منظم: در یک مطالعه بر روی زنان دارای اضافه وزن که پیاده روی آرام انجام می دادند، مقاومت به انسولین پس از 14 هفته کاهش یافت.
  • دریافت کافی منیزیم: افراد دارای مقاومت به انسولین اغلب سطح منیزیم پایینی دارند. مکمل منیزیم در این افراد می تواند باعث بهبود مقاومت به انسولین شود.
  • مصرف چای سبز: چای سبز می تواند میزان قند خون و انسولین را پایین بیاورد.

انسولین مهمترین هورمون ذخیره سازی چربی در بدن است. کاهش میزان مصرف قند، استفاده از کربوهیدراتهای مناسب و ورزش، بهترین راه برای کاهش سطح انسولین می­باشد.

منابع:

 

https://www.healthline.com/nutrition/9-fixes-for-weight-hormones#section6

مطالب مرتبط
تنظیمات
این پرونده را به اشتراک بگذارید :
Facebook Twitter Google LinkedIn

یادداشت کاربران
درج یک یادداشت :
نام کاربری :
پست الکترونیکی :
وب :
یادداشت :
کد امنیتی :
2 + 2 = ?