با مصرف پروبیوتیک ها سلامتی را در آغوش بگیرید

امروزه با تغییر سبک زندگی و الگوی غذایی در بدن انسان تغییرات مختلفی ایجاد شده  که باعث ریسک ابتلا به دیابت, بیماری های قلبی، کبدی و افزایش شیوع سرطانهای مختلف شده است. در اثر استفاده از غذاهای سریع و فرآوری شده که پرچرب و دارای قند افزوده هستند و نیز کاهش مصرف میوه ها و سبزیجات و سایر مغذی برای سلامت بدن، باکتری ها و فلور طبیعی بدن تغییر کرده که این تغییر باعث ایجاد التهاب و بیماری های مختلف می گردد.

امروزه با تغییر سبک زندگی و الگوی غذایی در بدن انسان تغییرات مختلفی ایجاد شده  که باعث ریسک ابتلا به دیابت, بیماری های قلبی، کبدی و افزایش شیوع سرطانهای مختلف شده است. در اثر استفاده از غذاهای سریع و فرآوری شده که پرچرب و دارای قند افزوده هستند و نیز کاهش مصرف میوه ها و سبزیجات و سایر مغذی برای سلامت بدن، باکتری ها و فلور طبیعی بدن تغییر کرده که این تغییر باعث ایجاد التهاب و بیماری های مختلف می گردد. برای بهبود فلور طبیعی بدن، پروبیوتیک ها نقش مهمی ایفا می کنند.

پروبیوتیک چیست؟

مواد غذایی و عصاره ی ارگانیسم های زنده هستند که در محیط سالم باکتریایی شرکت کرده و باعث از بین رفتن و سرکوب باکتری های مضر می شوند.

پره بیوتیک چیست؟

ترکیبات الیگو ساکاریدی رژیم غذایی (مانند فروکتوالیگوساکارید ها و اینولین) بوده که مواد اولیه برای تامین انرژی باکتری های مفید در دستگاه گوارش هستند. باکتری ها در ایلئوم انتهایی و کلون، فیبرهای رژیمی محلول و سایر کربوهیدرات های مقاوم به هضم را تخمیر می کنند. حاصل این تخمیر اسید های چرب کوتاه زنجیر می باشد که علاوه بر آنکه به عنوان سوخت سلول های دستگاه گوارش استفاده می گردد، فعالیت های متابولیسمی دیگری نیز انجام می دهد.

سین بیوتیک چیست؟

ترکیبی از پروبیوتیک ها و پره بیوتیک ها است. سین بیوتیک ها ممکن است در پیشگیری اولیه یا درمان بیماری های آلرژیک نقش داشته باشند.

مصرف مواد پره بیوتیک با افزایش اسید های چرب کوتاه زنجیر باعث افزایش میکروب های مفید به ویژه بیفیدو باکتر و گونه ی لاکتوباسیلوس می شود.

کربوهیدراتهای مفید برای دستگاه گوارش و فلور آن شامل الیگوساکارید های موجود در سبزی ها، حبوبات و لوبیاها، فیبر های محلول است. همچنین سویا، کاسنی، سبوس گندم و کنگر فرنگی از منابع خوب هستند.

رژیم کم فیبر و عمدتا بر پایه گوشت و چربی و کربوهیدرات های ساده و با قابلیت هضم بالا باعث افزایش نسبت باکتری های مضر مانند کلستریدیا، اشرشیاکلی، پروتئوس و پزودوموناس می شود.

پروبیوتیک ها به عنوان درمان کمکی همراه با آنتی بیوتیک ها برای کاهش اسهال ناشی از انتی بیوتیک تجویز می شود.

مطالب مرتبط
تنظیمات
این پرونده را به اشتراک بگذارید :
Facebook Twitter Google LinkedIn

یادداشت کاربران
درج یک یادداشت :
نام کاربری :
پست الکترونیکی :
وب :
یادداشت :
کد امنیتی :
2 + 1 = ?