بیش خوری ناشی از استرس

به نظر می رسد استرس بر دریافت غذایی تاثیر می گذارد. مطالعات متعددی که بسیاری از آنها در حیوانات  انجام شده است نشان داده اند، که اضطراب جسمی یا احساسی باعث افزایش مصرف مواد غذایی پرچرب، با قند  بالا یا هر دو می شود. 
به نظر می رسد استرس بر دریافت غذایی تاثیر می گذارد. مطالعات متعددی که بسیاری از آنها در حیوانات  انجام شده است نشان داده اند، که اضطراب جسمی یا احساسی باعث افزایش مصرف مواد غذایی پرچرب، با قند  بالا یا هر دو می شود. سطح کورتیزول و انسولین بالا همرا با یکدیگر ممکن است باعث این گرایش غذایی شود. گرلین، (هورمون گرسنگی) نیز ممکن است در این مساله نقش داشته باشد.
به نظر می رسد خوردن غذاهای چرب و شکر که اثر بازخوردی دارند، پاسخ و احساسات مرتبط با استرس را کاهش می دهد.
البته بیش خوری تنها رفتار مرتبط با استرس نیست که می تواند باعث افزیش وزن شود. افرادی که تحت استرس قرار می¬گیرند خواب و تحرک کمتری داشته و الکل بیشتری مصرف می کنند، که اینها می توانند باعث اضافه وزن شود.

چرا مردم هنگام استرس غذا می خورند؟

برخی تحقیقات نشان می¬دهد که در مقابله با استرس، تفاوت های جنسیتی وجود دارد. معمولا زنان به غذا و مردان به الکل و سیگار کشیدن گرایش پیدا می کنند. یک مطالعه فنلاندی که شامل بیش از 5000 مرد و زن بود نشان داد که چاقی با خوردن ناشی از استرس در زنان ارتباط دارد، اما در مردان اینگونه نیست.
محققان هاروارد گزارش کرده اند که استرس  ناشی از کار و مشکلات دیگر باعث افزایش وزن می شود، اما  این ارتباط تنها در کسانی که در ابتدای دوره اضافه وزن داشتند، دیده شد. یک نظریه این است که افرادی که اضافه وزن دارند سطوح انسولین بالایی دارند. این افراد  به احتمال بیشتری به افزایش وزن ناشی از استرس به دلیل سطوح بالای انسولین شان  مبتلا شوند.
مقدار کورتیزول در پاسخ به استرس نیز ممکن است به افزایش وزن کمک کند. محققان بریتانیایی مطالعه ای را انجام دادند که نشان داد افرادی که در مقابله با استرس با سطوح بالای کورتیزول پاسخ مثبت داشتند، در پاسخگویی به مشکلات روزمره خود در زندگی معمولشان، نسبت به افرادی که پاسخ کورتیزول کمتری داشتند، میان وعده ی بیشتری در ظول روز مصرف می کردند.
 
https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/why-stress-causes-people-to-overeat 
 
مطالب مرتبط
بیش خوری ناشی از استرس بیش خوری ناشی از استرس
عضله سازی و مزایای آن برای سلامتی عضله سازی و مزایای آن برای سلامتی
کبد چرب، بیماری پنهان کبد چرب، بیماری پنهان
تاثیر سرکه سیب بر دیابت تاثیر سرکه سیب بر دیابت
ورزش در درمان بیماریهای مزمن ورزش در درمان بیماریهای مزمن
نقش میکروبیوم روده در بدن انسان نقش میکروبیوم روده در بدن انسان
تنظیمات
این پرونده را به اشتراک بگذارید :
Facebook Twitter Google LinkedIn

یادداشت کاربران
درج یک یادداشت :
نام کاربری :
پست الکترونیکی :
وب :
یادداشت :
کد امنیتی :
4 + 2 = ?