شیرین کننده های مصنوعی و مضرات آنها

با گسترش صنایع غذایی و تنوع مواد غذایی، طیف وسیعی از ترکیبات از جمله رنگ های خوراکی، نگهدارنده های مختلف، طعم دهنده ها و سایر افزودنی ها در تولید مواد غذایی استفاده می شود.
 
با گسترش صنایع غذایی و تنوع مواد غذایی، طیف وسیعی از ترکیبات از جمله رنگ های خوراکی، نگهدارنده های مختلف، طعم دهنده ها و سایر افزودنی ها در تولید مواد غذایی استفاده می شود.
 
یکی از موادی که استفاده از آن با توجه به شیوع چاقی و اضافه وزن در صنایع غذایی روبه گسترش است، انواع شیرین کننده های مصنوعی کم کالری یا بدون کالری می باشد. در این مطلب سعی شده تا به برخی از مضرات این شیرین کننده ها پرداخته شود.
 
شیرین کننده های مغذی(کم کالری) شامل قند های الکلی (سوربیتول، اریتریتول، گزیلیتول و مانیتول، لاکتیتول، ایزومالت و هیدرولیزات هیدروژنه نشاسته) و تاگاتوز می باشد.
 
شیرین کننده های غیر مغذی نیز شامل اسپارتام، اسه سولفام k، ساخارین و نئوتام می شوند.
 
  • یکی از تأثیرات آشکار استفاده از شیرین کننده های غیر مغذی، تغییرات متابولیکی است که به واسطه ی گیرنده های چشایی در دهان و سایر بافت های غیر دهانی (مانند روده، سلول های بتای پانکراس و مغز) و میکروبیوم های روده انجام می شود.
  • در آزمایشات جدید بر روی موش ها دیده شده است که مصرف شیرین کننده های مصنوعی بدون کالری باعث القای عدم تحمل گلوکز در آنها شده است که مکانیسم این اتفاق از طریق تغییر میکروبیوم های روده می باشد.
  • در برخی مطالعات افزایش چشمگیر ریسک اضافه وزن، چاقی، افزایش BMI و نیز افزایش درصد توده ی چربی بدن در مردان و زنانی که محصولات حاوی شیرین کننده های مصنوعی مصرف می کردند، دیده شد.
  • مشاهده شده است که آسپارتام در متابولیسم آمینواسیدها، ساختارپروتئین ها و متابولیسم آنها، تعادل هورمونی (بالانس اندوکرینی) و عملکرد عصبی، اختلال ایجاد کرده و نیز باعث تغییر درغلظت کاته کولامین های مغزی می شود.
  • در برخی مطالعات ارتباط بین آسپارتام با پیشرفت برخی اختلالات بالینی مانند سمیت کبدی، سمیت کلیوی و برهم خوردن تعادل انتقال دهنده های عصبی دیده شده است.
  • مصرف شیرین کننده های مصنوعی در دوران کودکی می تواند عادات خوردن در بزرگسالی را تحت تاثیر قرار دهد و همچنین باعث مصرف بیشتر شکر در دوران بزرگسالی می شود.
 
مطالب مرتبط
تنظیمات
این پرونده را به اشتراک بگذارید :
Facebook Twitter Google LinkedIn

یادداشت کاربران
درج یک یادداشت :
نام کاربری :
پست الکترونیکی :
وب :
یادداشت :
کد امنیتی :
1 + 4 = ?