کبد چرب، بیماری پنهان

کبد یکی از ارگان های سیار مهم بدن است که فعالیت ها و عملکرد های ویژه ای دارد. 
 متابولیسم چربی ها، کربوهیدرات ها و پروتئین ها در کبد انجام می شود.

کبد چرب بیماری پنهان

کبد یکی از ارگان های سیار مهم بدن است که فعالیت ها و عملکرد های ویژه ای دارد. 
 متابولیسم چربی ها، کربوهیدرات ها و پروتئین ها در کبد انجام می شود.
کبد چرب یکی از بیماری های رایجی است امروزه بسیاری از جوامع و کشور های پیشرفته با آن دست به گریبان می باشند. این بیماری به شدت تحت تأثیر رژیم غذایی افراد بوده و الگوی غذایی نادرست از علل مهم ابتلا به این بیماری محسوب می شود.
کبد چرب در مراحل اولیه معمولا علامت اختصاصی ندارد. بنابراین افراد هنگامی به آن پی می برند که بیماری پیشرفت کرده است. علائم آن شامل خستگی، ضعف، بی اشتهایی، درد در قسمت بالا و بخش راست شکم می باشد. 
روش های تشخیص کبد چرب شامل ارزیابی آزمایشگاهی (آزمایش آنزیم های کبدی که البته اختصاصی کبد چرب نیست و پس از آن باید از سایر روش های تشخیصی نیز استفاده کرد)، سونو گرافی و فیبرواسکن می باشد.

کبد چرب چیست؟ 

کبد چرب در اثر تجمع میزان زیادی تری گلیسرید در سلول های کبدی (هپاتوسیت ها) ایجاد می شود که سبب ایجاد التهاب می گردد. در صورت عدم درمان به سمت سیروز (مرحله ی نهایی کبد چرب است) پیش می رود.

انواع کبد چرب:

  1. کبد چرب الکلی: مصرف طولانی مدت و زیاد الکل از دلایل بیماری های کبدی می باشد. کبد چرب در بیشتر مصرف کنندگان الکل وجود دارد. در مقایسه با مردان، زنان بیشتر مستعد بیماری کبد چرب الکلی هستند و با مصرف میزان مصرف الکل کمتری، دچار بیماری شدیدتری می شوند. تفاوت متابولیسم کبدی و معدوی الکل در بین دو جنس، علاوه بر فاکتورهای هورمونی منجر به صدمه ی بیشتری در زنان می شود.
  2. کبد چرب غیر الکلی: بیماری کبد چرب غیر الکلی یکی از شایعترین بیماری های مزمن کبد است که ارتباط بسیار نزدیکی با سبک زندگی افراد شامل تغذیه و فعالیت بدنی دارد. کبد چرب غیر الکلی با چاقی ارتباط زیادی دارد. بنابراین در افراد چاق دارای کبد چرب، کاهش وزن اصولی و رژیم درمانی اهمیت زیادی دارد. آمارها نشان داده اند که 95 درصد مبتلایان به کبد چرب غیرالکلی، چاق هستند. چاقی به خصوص در ناحیه ی شکمی و چربی احشایی زیاد، احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می دهند.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK278973/
 
 
مطالب مرتبط
تنظیمات
این پرونده را به اشتراک بگذارید :
Facebook Twitter Google LinkedIn

یادداشت کاربران
درج یک یادداشت :
نام کاربری :
پست الکترونیکی :
وب :
یادداشت :
کد امنیتی :
8 + 8 = ?