نقش میکروبیوم روده در بدن انسان

با تغییر سبک زندگی در جوامع مختلف بدن انسان ها دچار دگرگونی شده است . همه ی انسان ها در ویژگی های فیزیولوژیک منحصر به فرد هستند . یکی از این ویژگی ها فلور بدن است. 
 
با تغییر سبک زندگی در جوامع مختلف بدن انسان ها دچار دگرگونی شده است . همه ی انسان ها در ویژگی های فیزیولوژیک منحصر به فرد هستند. یکی از این ویژگی ها فلور بدن است. 
میکروبیوم روده چیست؟ میکروبیوتای روده که میکروبیوم نیز نامیده می شود ترکیبی از میکروب های مختلف موجود در روده می باشند که تحت تاثیر ژنتیک، محیط، رژیم غذایی و بیماری ها قرار گرفته و 35 تا 50 درصد محتویات کولون را به خود اختصاص می دهد. میکروفلور روده از حدود 400 نوع میکرو ارگانیسم تشکیل شده است. در هنگام تولد دستگاه گوارش استریل است ولی پس از مدت کوتاهی تجمع باکتری های مختلف آغاز می شود. در شیرخواران قبل از شروع غذای جامد، لاکتوباسیلوس ها جزء اصلی دستگاه گوارش هستند و پس از این دوره، اشرشیاکلی در قسمت انتهایی ایلئوم غالب می شود.
لاکتوباسیل ها در مدفوع اغلب افراد با رژیم غذایی معمول وجود دارد. به طور طبیعی در اثر فعالیت پپسین، صفرا و اسید کلریدریک به عنوان عوامل ضد میکروبی، بعد از غذا باکتری های کمتری در روده و معده باقی می مانند. کاهش ترشحات معدوی می تواند خطر التهاب موکوس معده و خطر رشد بیش از حد باکتریایی در روده را افزایش دهد.
دلایل تغییرات میکروبیوم چیست؟ ژنتیک، مواجهه با مواد سمی، رژیم غذایی و مصرف آنتی بیوتیک ها.
عملکرد میکروبیوم های روده بسیار مهم است و نقش های متابولیسمی متعددی در بدن ایفا می کند.
عملکرد میکروبیوم های روده: 
  1. کنترل پرولیفراسیون (تکثیر) و تمایز سلول های اپیتلیال روده 
  2. پیشگیری از رشد پاتوژن ها در روده 
  3. تحریک سیستم ایمنی روده
  4. تولید برخی مواد مغذی ضروری (مانند اسید های چرب کوتاه زنجیره و اسید های امینه) برای موکوس روده 
  5. نقش در تولید برخی ویتامین ها در بدن (میکروفلور طبیعی کولون می تواند ریبوفلاوین تولید کند. خوردن سبزیجات نسبت به گوشت، تولید ریبوفلاوین بیشتری می کند. همچنین ویتامین های k ,B12 و تیامین)
  6. رشد و نمو محور روده ای – مغزی
تغییرات سوء بر فلور روده می تواند زمینه ساز برخی بیماری ها باشد. همچنین تغیرات مثبت در فلور و متعادل شدن آن می تواند از بسیاری بیماری ها پیشگیری کرده و یا باعث بهبود در بیماری ها شود.
 
 
مطالب مرتبط
تنظیمات
این پرونده را به اشتراک بگذارید :
Facebook Twitter Google LinkedIn

یادداشت کاربران
درج یک یادداشت :
نام کاربری :
پست الکترونیکی :
وب :
یادداشت :
کد امنیتی :
8 + 6 = ?