شکل بدن ما چیست و چه ارتباطی با سلامتی دارد؟

شکل بدن شما اطلاعات مهمی درباره سلامتی تان بازگو می کند. این که بدنتان چربی های اضافه را در کدام بخش بدن انباشته می کند، به چند عامل مانند ژنتیک، تأثیرات هورمونی و سبک زندگی مانند رژیم غذایی، فعالیت بدنی و میزان استرس بستگی دارد.

با دانستن شکل بدن خود می توانید مسائل مرتبط با سلامتی که شما را تحت تأثیر قرار می دهد، شناسایی کنید

شکل بدن ما چیست و چه ارتباطی با سلامتی دارد؟

شکل بدن شما اطلاعات مهمی درباره سلامتی تان بازگو می کند. این که بدنتان چربی های اضافه را در کدام بخش بدن انباشته می کند، به چند عامل مانند ژنتیک، تأثیرات هورمونی و سبک زندگی مانند رژیم غذایی، فعالیت بدنی و میزان استرس بستگی دارد.

با دانستن شکل بدن خود می توانید مسائل مرتبط با سلامتی که شما را تحت تأثیر قرار می دهد، شناسایی کنید. بنابراین انجام پایش های پیشگیرانه می تواند مشکلات سلامتی را کاهش دهد.

شکل بدن شما چگونه است؟

برای آگاهی از شکل بدنتان می توانید از نسبت دور کمر به دور لگن استفاده کنید. برای اندازه گیری دور کمر، کوچکترین قسمت کمر و برای اندازه گیری دور لگن، بزرگترین قسمت آن را اندازه گیری کنید. سپس دو عدد به دست آمده را بر یکدیگر تقسیم نمایید.

WHR=(دور لگن)/(دور کمر)

بدن سیبی شکل: نسبت WHRبالای 0.8 در زنان و بالای 0.9 در مردان می باشد.

بدن گلابی شکل: نسبت WHRدر خانم ها کمتر از0.8 و در مردان کمتر از 0.9 می باشد.

شکل بدن سیبی شکل

اگر فرم بدنتان سیبی شکل است، بیشتر وزن شما در ناحیه شکم و لگن تجمع پیدا کرده است و قسمت بالای بدنتان بزرگ اما قسمت پایینی کوچک است. فرم سیبی شکل با افزایش سن و در مردان بیشتر رخ می دهد.

برای هر دو جنس، این فرم بدن نشان دهنده سبک زندگی نامتعادل مانند استرس بالا، رژیم غذایی ضعیف و فعالیت فیزیکی پایین است. در مردان مصرف بیش از اندازه الکل با بیشتر شدن فرم سیبی شکل ارتباط دارد.

فرم سیبی شکل باعث افزایش ریسک بیماری های قلبی عروقی، دیابت نوع 2 و بالارفتن فشار خون می شود.

سالهاست پزشکان ارتباط بین چربی در ناحیه شکم و افزایش ریسک های سلامتی را مطالعه کرده اند. چربی اضافه در ناحیه میانی بدن فقط در زیر پوست تجمع نمی یابد. تحقیقات نشان داده اند که چربی احشایی به صورت عمیق تر در تنه تجمع می یابد و با خطر بیشتر سرطان کولون و پستان در ارتباط است.

چربی در جریان خون باعث بالارفتن فشارخون، بیماری های قلبی عروقی و دیابت می شود. برای مثال در  پژوهشی که در سال 2016 بر روی 200 مرد و زن دیابتی بدون بیماری عروق کرونری قلب، صورت گرفت، مشاهده شد که فرم بدن سیبی شکل همراه با چاقی شکمی، صرف نظر از وزن و نمایه توده بدن، می تواند پیش بینی کننده اختلال عملکرد در بطن چپ باشد که ممکن است منجر به بیماری های قلبی مانند بیماری نارسایی احتقانی قلب شود.

به علاوه، تحقیقات نشان داده اند توزیع چربی در بخش میانی بدن، با آسیب پذیری بیشتر روانشناختی نسبت به استرس و واکنش کورتیزول مرتبط است.

با این حال چربی احشایی به ورزش (فعالیت بدنی) و رژیم غذایی سالم به خوبی پاسخ می دهد. بنابراین اگر تلاش کنید می توانید وزن تان را کاهش داده و خطرات سلامتی را به حداقل برسانید.

توصیه ها برای افراد با شکل بدن سیبی شکل

ورزش:

شیوه زندگی پرتحرک به خصوص برای افراد با بدن سیبی شکل مهم است. ورزش های هوازی و تمرینات قدرتی بسیار توصیه می شود. شنا، دوچرخه سواری، پیاده روی و تمرین با وزنه به شما کمک خواهند کرد تا درصد چربی بدنتان را در محدوده سالم نگه دارید. اگر در طول روز بیشتر کارهای پشت میزی انجام می دهید و زمان کافی برای فعالیت بدنی ندارید، چند بار از جا برخیزید، حرکات کششی انجام دهید و در زمان ناهار پیاده روی سریع داشته باشید و از پله استفاده کنید.

تغذیه:

کسانی که فرم بدن سیبی شکل دارند، بهتر است رژیم پر پروتئین، پر فیبر و کم کربوهیدرات داشته باشند. این رژیم به آنها کمک خواهد کرد تا چربی های ذخیره در بدن و چربی در جریان خون را کاهش دهند. از میوه ها و سبزیجات استفاده کنید و از مصرف غذاهای فرآوری شده مانند نان سفید و شیرینی ها بپرهیزید.

ادویه بیشتری مانند سیر و فلفل به غذا اضافه کنید زیرا باعث تحریک متابولیسم و بهبود عملکرد کبد می شود.

افرادی که تیپ بدنی شان سیبی شکل است، تمایل به خودن میان وعده در اواسط بعد از ظهر دارند، بنابراین از قبل میان وعده ای سالم برای این زمان در نظر بگیرید.

شکل بدن مثلث معکوس

افراد با فرم بدن مثلثی، شانه هایی پهن تر و کمر باریک تر دارند و شاید ورزشکار باشند. این شکل بدن شکلی متناسب است. بدن مثلثی شکل همراه با میزان بالای عضله و نسبت مناسب قد به وزن، متابولیسم بالایی دارد.

افراد با این تیپ بدنی، به راحتی افزایش وزن ناشی از چربی پیدا نمی کنند و هنگامی که رژیم می گیرند، به طور مؤثر وزن کم می کنند.

با این حال اگر فردی با فرم بدن مثلثی رژیم پرچرب داشته باشد، احتمال بیشتری برای ابتلا به بیماری قلبی دارد. به علاوه، افرادی که در این دسته بدنی قرار می گیرند، در معرض ریسک بالای ابتلا به پوکی استخوان قرار می گیرند.

توصیه ها برای افراد با شکل بدن مثلث معکوس

ورزش:

تمرکز شما در تمرینات باید در نیمه پایینی بدن به خصوص ران و باسن باشد. قدم زدن، آهسته دویدن و اسکات می تواند قسمت پایینی و مرکزی بدنتان را تقویت کند. این تمرینات را با ورزش هوازی با شدت زیاد ترکیب کنید تا به طور مؤثر چربی های اطراف قسمت میانی بدن را کاهش دهید.

تغذیه:

به منظور کاهش ریسک های سلامتی، کسانی که فرم بدنی مثلثی دارند، بهتر است مصرف بالای پروتئین از مواد غذایی مانند مرغ و ماهی داشته باشند.

شکل بدن گلابی شکل

اگر تیپ بدنی شما گلابی است، شما بر عکس افراد با فرم سیبی هستید. به جای آنکه بالا تنه ای بزرگ و سنگین داشته باشید، قسمت لگن شما پهن تر از قسمت بالای بدنتان است و بیشتر چربی ها اطراف رانها، باسن و لگن قرار دارد.

خبر خوب این است که وزن اطراف قسمت پایین و ران ها بیشتر چربی زیر جلدی است که خطر کمتری نسبت به چربی احشایی دارد. افراد با فرم گلابی شکل به طور قابل ملاحظه ای سالم تر از کسانی هستند، که بدنشان سیبی شکل است.

چربی ذخیره شده در ناحیه لگن کمتر به قسمت های مختلف بدن می رود. بنابراین ریسک بیماری های قلبی کاهش می یابد. به علاوه، خطر سکته مغزی و دیابت با فرم بدن گلابی شکل افزایش نمی یابد.

با این حال وزن اضافه روی لگن می تواند ریسک پوکی استخوان را افزایش دهد و چربی در این ناحیه ممکن است سلولیت ایجاد کند.

تحقیقات علمی نشان می دهند که فرم بدن گلابی نسبت به فرم سیبی شکل، به سختی وزن کم می کنند. زیرا چربی در قسمت بالایی بدن، سینه و شکم،  نسبت به چربی های ذخیره قسمت پایین بدن یعنی لگن و ران ها، بیشتر سوزانده می شود.

بنابراین اگر بدنتان گلابی شکل است، نسبت به دوستانتان با فرم سیبی، باید تلاش بیشتری برای کاهش وزن کنید. به همین دلیل، مهم است که میزان مصرف چربی ها را کنترل کرده و مصرف آنها را محدود نمایید.

منبع:

https://shapescale.com/blog/health/how-body-shape-reveals-health/

 

مطالب مرتبط
تنظیمات

یادداشت کاربران
درج یک یادداشت :
نام کاربری :
پست الکترونیکی :
وب :
یادداشت :
کد امنیتی :
4 + 3 = ?