آشنایی با گلوتامین و عملکردهای آن در بدن

گلوتامین اسید آمینه‌ای مهم با عملکرد های فراوان در بدن است. این اسید آمینه واحد سازنده برای ساختن پروتئین و قسمت حیاتی برای سیستم ایمنی است.

 به علاوه، گلوتامین نقش ویژه‌ای در سلامت روده دارد. بدن شما به طور طبیعی این اسیدآمینه را می سازد و همچنین در بسیاری از مواد غذایی یافت می شود.

آشنایی با گلوتامین و عملکردهای آن در بدن

گلوتامین اسید آمینه‌ای مهم با عملکرد های فراوان در بدن است. این اسید آمینه واحد سازنده برای ساختن پروتئین و قسمت حیاتی برای سیستم ایمنی است.

 به علاوه، گلوتامین نقش ویژه‌ای در سلامت روده دارد. بدن شما به طور طبیعی این اسیدآمینه را می سازد و همچنین در بسیاری از مواد غذایی یافت می شود. گلوتامین به طور گسترده توسط عضلات اسکلتی سنتز و به داخل پلاسمای خون رها می شود.

 در این مطلب به اهمیت گلوتامین، فواید آن و میزان اهمیت مکمل آن می‌پردازیم.

 گلوتامین چیست؟

 گلوتامین یک اسید آمینه است. اسید آمینه ها مولکول هایی هستند که نقش های بسیاری را در بدن ایفا می‌کنند. آنها بلوک های اصلی سازنده پروتئین هستند. پروتئین ها برای ارگانهای بدن حیاتی هستند. گلوتامین به صورت درون زاد از گلوتامات و آمونیاک توسط آنزیم گلوتامین سنتاز تولید می شود.

 همچنین آنها عملکردهای دیگری نظیر انتقال مواد در خون و مبارزه با ویروس ها و باکتری های مضر دارند. مانند بسیاری دیگر از اسیدهای آمینه، گلوتامین به دو شکل ال-گلوتامین و دی-گلوتامین وجود دارد .آنها تقریباً یکسان هستند اما در ساختار مولکولی کمی تفاوت دارند. شکلی که در غذاها و مکمل ها وجود دارد، فرم ال -گلوتامین است. در حالی که ال-گلوتامین برای ساختن پروتئین ها و انجام سایر عملکردها استفاده می شود، به نظر می‌رسد دی -گلوتامین در موجودات زنده نسبتاً بی اهمیت باشد .

ال-گلوتامین می‌تواند به طور طبیعی در بدن تان تولید شود. درحقیقت گلوتامین فراوانترین آمینو اسید در خون و سایر مایعات بدن است. با این حال، در برخی مواقع گلوتامین مورد نیاز بدنتان بیشتر از مقداری است که بدن می تواند تولید کند. همچنین گلوتامین مولکولی مهم برای سیستم ایمنی و سلامت روده است.

گلوتامین یکی از سه اسید آمینه مهم در سنتز گلوتاتیون (مهم ترین آنتی اکسیدان درون سلولی) محسوب می شود.

گلوتامین در بسیاری از غذاها یافت می‌شود:

 گلوتامین به طور طبیعی در مواد غذایی مختلفی یافت می شود. تخمین زده می شود که یک رژیم غذایی معمولی حاوی 3 تا 6 گرم روزانه گلوتامین است اما این میزان می تواند با توجه به رژیم شما متفاوت باشد. بیشترین میزان آن در محصولات حیوانی که ناشی از محتوای زیاد پروتئین آنهاست، یافت می شود .با این حال برخی مواد غذایی گیاهی میزان بیشتری از آن را در پروتئین شان دارند.

در زیر به درصد پروتئین های ساخته شده از گلوتامین در هر ماده غذایی اشاره می‌کنیم:

تخم مرغ: 4.4 درصد ( 0.6 گرم در هر 100 گرم تخم مرغ)

گوشت: 4.8 درصد ( 1.2 گرم در هر 100 گرم)

 شیر بدون چربی: 8.1 درصد ( 0.3گرم در هر 100 گرم)

توفو: 9.1 درصد (0.6گرم در هر 100گرم)

برنج: 11.1درصد (0.3گرم در هر 100گرم برنج )

ذرت: 16.2درصد (0.4گرم در هر 100گرم ذرت )

اگرچه برخی از منابع گیاهی از جمله برنج سفید و ذرت درصد بالایی از پروتئین شان از گلوتامین ساخته شده است، اما آنها به طور کلی پروتئین نسبتا پایینی دارند. بنابراین مصرف گوشت و سایر محصولات حیوانی آسان ترین راه برای دریافت میزان مناسب از این آمینو اسید است.

 با این حال، چون گلوتامین قسمت ضروری از پروتئین هاست، تقریباً هر غذایی که دارای پروتئین باشد، حاوی مقداری گلوتامین نیز خواهد بود.

تمرکز بر دریافت کافی پروتئین در کل رژیم غذایی‌تان راهی آسان برای افزایش میزان گلوتامینی است که مصرف می کنید.

 گلوتامین برای سیستم ایمنی اهمیت زیادی دارد:

 یکی از مهمترین کارکردهای گلوتامین نقش آن در سیستم ایمنی است. این اسید امینه منبع سوخت حیاتی برای سلول های ایمنی از جمله گلبول های سفید خون و سلولهای روده می باشد.

با این حال، سطح خونی آن می‌تواند در صدمات زیاد، سوختگی و  جراحی ها کاهش یابد .

اگر میزان نیاز به گلوتامین بیش از توانایی ساخت آن باشد، بدن شما ممکن است ذخایر پروتئینی خود از جمله ماهیچه ها را بشکند تا میزان بیشتری از این اسید آمینه آزاد کند. به علاوه عملکرد سیستم ایمنی می‌تواند در زمانی که گلوتامین به میزان کافی در دسترس نباشد، دچار مشکل شود. به همین دلیل رژیم پر پروتئین، رژیم پر گلوتامین یا مکمل گلوتامین اغلب پس از صدمات و جراحات شدید مانند سوختگی تجویز می‌شود. هم چنین مطالعات گزارش داده اند که ممکن است مکمل گلوتامین سلامت را بهبود داده، عفونت ها را کاهش دهد و منجر به کوتاه شدن زمان بستری پس از جراحی شود. مطالعات دیگری نشان دادند که مکمل گلوتامین همچنین ممکن است عملکرد ایمنی را در حیواناتی که به عفونت باکتریایی و ویروسی آلوده شده اند، بهبود دهد.

 گلوتامین و تأثیر آن بر عضله سازی و عملکرد ورزشی:

 به دلیل نقش این اسید آمینه به عنوان بلوک سازنده پروتئین، برخی محققان آزمایش کرده اند که آیا دریافت گلوتامین به صورت مکمل می‌تواند باعث افزایش عضلات و بهبود عملکرد ورزشی شود؟

در یک مطالعه، 31 نفر در طول شش هفته تمرین با وزنه، پلاسبو (دارونما) و گلوتامین دریافت کردند. در انتهای مطالعه در هر دو گروه افزایش توده عضلانی و قدرت مشاهده شد. با این حال، هیچ تفاوتی بین دو گروه وجود نداشت. مطالعات بیشتر نیز، نشان داد که گلوتامین بر عملکرد و توده عضلانی اثر ندارد.

با این حال برخی تحقیقات گزارش کرده اند که مکمل گلوتامین ممکن است باعث کاهش درد عضلات و بهبود ریکاوری پس از ورزش شدید شود.

 در واقع در یک مطالعه دریافتند گلوتامین یا گلوتامین همراه با کربوهیدرات، می تواند به کاهش خستگی در طول دو ساعت دویدن کمک کند.

گلوتامین برای تقویت سیستم ایمنی در ورزشکاران نیز استفاده شده است اما نتایج آن مختلف است. تحقیقات دیگر نشان داد که هنگامی که گلوتامین همراه با کربوهیدرات و یا سایر آمینو اسید ها استفاده شود، ریکاوری ذخایر کربوهیدرات در عضلات (گلیکوژن عضلات)، بهبود نمی یابد.

 در آخر هیچ شواهدی مبنی بر اینکه این مکمل برای قدرت و ساخت عضلات سودمند است، وجود ندارد.

درباره سایر اثرات آن نیز شواهد محدودی وجود دارد و نیاز به تحقیقات بیشتر است. توجه به این نکته حائز اهمیت است که بسیاری از ورزشکاران در رژیم غذایی معمول خود، دریافت پروتئین بالایی دارند. به این معنی که ممکن است میزان زیادی گلوتامین را حتی بدون مصرف مکمل دریافت کنند.

 

منبع:

https://www.healthline.com/nutrition/glutamine

مطالب مرتبط
تنظیمات
این پرونده را به اشتراک بگذارید :
Facebook Twitter Google LinkedIn

یادداشت کاربران
درج یک یادداشت :
نام کاربری :
پست الکترونیکی :
وب :
یادداشت :
کد امنیتی :
5 + 5 = ?