مواد غذایی ممنوعه در دوران بارداری

بارداری یکی از دوره های حساس و حیاتی در زندگی زنان می باشد. بنابراین مهم است که خانم های باردار رژیم غذایی سالمی داشته باشند. مادران باردار باید توجه زیادی به تغذیه خود داشته و از مصرف غذاها و نوشیدنی های مضر اجتناب کنند.

در دوران بارداری برخی غذاها می توانند به مقدار بسیار کم مصرف شوند در حالی که برخی باید به طور کامل حذف گردند. 

مواد غذایی ممنوعه در دوران بارداری

بارداری یکی از دوره های حساس و حیاتی در زندگی زنان می باشد. بنابراین مهم است که خانم های باردار رژیم غذایی سالمی داشته باشند. مادران باردار باید توجه زیادی به تغذیه خود داشته و از مصرف غذاها و نوشیدنی های مضر اجتناب کنند.

در دوران بارداری برخی غذاها می توانند به مقدار بسیار کم مصرف شوند در حالی که برخی باید به طور کامل حذف گردند. 

در ادامه به یازده غذا و نوشیدنی که باید در دوران بارداری به حداقل میزان ممکن مصرف شوند، اشاره شده است.

ماهی هایی که جیوه ی زیادی دارند:

جیوه عنصری با سمیت زیاد است و حد ایمن مواجهه ی آن هنوز مشخص نشده است. این عنصر معمولا در آب های آلوده وجود دارد. مقدار زیاد آن برای سیستم عصبی، سیستم ایمنی و کلیه سمی بوده و باعث مشکلات جدی تکاملی در کودکان می شود.

 از انجا که در دریاهای آلوده جیوه وجود دارد، ماهی های بزرگ مقدار زیادی از آن را دارند. بنابراین به خانم های باردار توصیه می شود که مصرف ماهی هایی که میزان جیوه ی زیادی دارند را محدود کرده و بیش از یک تا دو سروینگ در ماه استفاده نکنند.

ماهی کم پخته یا خام

ماهی های خام، به ویژه گوش ماهی (صدف خوراکی) می توانند  عفونت های مختلفی ایجاد کنند. که شامل عفونت های ویروسی، باکتریایی یا انگلی، مانند نوروویروس، ویبريو، سالمونلا و ليستريا می باشد.

بعضی از این عفونتها فقط روی مادر تأثیر می گذارد و باعث دهیدراتاسیون (کم آبی) و ضعف می شود. این عفونت ها ممکن است برای نوزاد عواقب جدی ایجاد کند.

زنان باردار به طور خاص، حساس به عفونت لیستریا هستند. در حقیقت، زنان باردار تا 20 برابر احتمال ابتلا به لیستریا را بیشتر از افراد معمولی دارند.

این باکتری ها می توانند در خاک و آب آلوده یا گیاه یافت شوند. ماهی خام می تواند در طول فرآوری، از جمله دودی کردن یا خشک کردن، آلوده شود.

ليستريا مي تواند از طريق جفت به نوزاد منتقل شود، حتي اگر مادر نشانه هاي بيماري را نشان ندهد. این عفونت می تواند منجر به زایمان زودرس، سقط جنین، و سایر مشکلات جدی سلامتی شود .

از این رو به زنان باردار توصیه می کنند از ماهی خام و صدف ها مانند انواع سوشی ها اجتناب کنند.

گوشت نپخته، خام و فرآوری شده

خوردن گوشت نپخته یا گوشت خام خطر ابتلا به عفونت  چندین باکتری یا انگل، از جمله توکسوپلاسما، ای کولای، لیستریا و سالمونلا را افزایش می دهد.

باکتریها ممکن است سلامت نوزاد شما را تهدید کنند و یا منجر به مرگ زودرس یا بیماری های عصبی شدید، از جمله عقب ماندگی ذهنی، نابینایی و صرع شوند.

در حالی که اکثر باکتری ها بر روی سطح تمام قسمت های گوشت یافت می شوند، سایر باکتری ها ممکن است در داخل فیبرهای ماهیچه قرار گیرند.

بعضی از گوشتها  به طور کامل یا تکه نشده برای مصرف ایمن هستند مانند: ریبای, تندرلوین و سرلوین از گوشت گاو، گوشت گوساله و گوشت گوسفند.

گوشت تکه شده، از جمله گوشت همبرگر، گوشت چرخ شده، گوشت خوک و مرغ، هرگز نباید خام یا نپخته (کم پخته) مصرف شود.

تخم مرغ خام

تخم مرغ های خام می تواند آلوده به سالمونلا باشد. علائم عفونت های سالمونلا معمولا توسط مادر تجربه می شود و شامل تب، تهوع، استفراغ، گرفتگی معده و اسهال می باشد.

با این حال، در موارد نادر، عفونت ممکن است باعث کرامپ در رحم شود، که منجر به زایمان زودرس می گردد.

غذاهایی که معمولا تخم مرغ های خام دارند عبارتند از:

تخم مرغ به شکل اسکرامبل

تخم مرغ آب پز

سس هلندی

سس مایونز خانگی

سس سالاد

بستنی خانگی

اکثر محصولات تجاری که حاوی تخم مرغ های خام هستند با تخم مرغ های پاستوریزه ساخته می شوند. با این حال، همیشه باید برچسب ها را بخوانید تا مطمئن شوید.

زنان باردار باید همیشه تخم مرغ را پخته و یا از تخم مرغ پاستوریزه استفاده کنند.

گوشت ارگانها

گوشت ارگانها یک منبع عالی مواد مغذی است که شامل آهن، ویتامینB12، ویتامین A و مس هستند که همه آنها برای مادر و فرزندش مناسب است.

با این حال مصرف مقدار زیاد ویتامین A موجود در منابع حیوانی در بارداری توصیه نمی شود.(در منابع گیاهی ویتامین A به شکل پیش ساز است اما در منابع حیوانی به شکل آماده می باشد). مصرف گوشت ارگانها می تواند باعث مسمومیت با ویتامین A و همچنین سطوح بالای غیر طبیعی مس شود که ممکن است موجب نقص در تولد و سميت کبد گردد. بنابراین، زنان باردار نباید بیش از یک بار در هفته مصرف کنند.

کافئین
کافئین یکی از رایج ترین مواد روانگردان در جهان است و عمدتا در قهوه، چای، نوشابه و کاکائو یافت می شود.
به زنان باردار معمولا توصیه می شود مصرف کافئین خود را به کمتر از 200 میلی گرم در روز یا حدود 2-3 فنجان قهوه محدود کنند. کافئین به سرعت جذب شده و به راحتی به جفت و جنین منتقل می شود.
از آنجایی که نوزاد (متولد نشده) و محل جفت از آنزیم اصلی مورد نیاز برای متابولیسم کافئین برخوردار نیستند، سطح آن افزایش می یابد.
تحقیقات نشان داده اند که مصرف زیاد کافئین در دوران بارداری رشد جنین را محدود کرده و خطر وزن کم هنگام تولد را افزایش می دهند.
وزن کم هنگام تولد (به عنوان کمتر از 5 پوند، 8 اونس یا 2.5 کیلوگرم تعریف شده است) با افزایش خطر ابتلا به مرگ نوزاد و افزایش خطر ابتلا به بیماری های مزمن در بزرگسالی، مانند دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی همراه است.
جوانه های خام
جوانه های خام مانند جوانه های یونجه، شبدر، تربچه و لوبیا سبز می توانند با سالمونلا آلوده شوند. محیط مرطوب مورد نیاز بذر برای شروع جوانه زدن برای این نوع باکتری ها ایده آل است، و پاک کردن آنها تقریبا غیرممکن است. به همین دلیل به خانمهای باردار توصیه می شود از جوانه های خام به طور کلی خودداری کنند. با این حال، جوانه ها پس از پخته شدن بی خطر هستند.
محصولات نشسته
سطح میوه ها و سبزیجات نشسته ممکن است با چندین باکتری و انگل آلوده باشد. این شامل توکسوپلاسما، ای کولای، سالمونلا و لیستریا می شود که می تواند از خاک یا از طریق دست ایجاد شود.
آلودگی می تواند در هر زمان در طول تولید، برداشت، پردازش، ذخیره سازی، حمل و نقل یا خرده فروشی رخ دهد.
باکتری ها می توانند به مادر و نوزاد (نوزاد متولد نشده) آسیب برسانند. انگل بسیار خطرناکی که ممکن است در میوه ها و سبزیجات باقی بماند، توکسوپلاسما است. اکثر افراد مبتلا به توکسوپلاسموزیس هیچ علائمی ندارند، در حالی که برخی دیگر ممکن است احساسی شبیه آنفولانزا برای یک ماه و یا بیش از آن داشته باشند.
اکثر نوزادانی که با توکسوپلاسما آلوده هستند در حالی که هنوز در رحم هستند، هنگام تولد هیچ نشانه ای ندارند. با این حال، علائمی مانند نابینایی یا ناتوانی های ذهنی ممکن است بعدا در زندگی ایجاد شود. علاوه بر این، یک درصد از نوزادان آلوده در هنگام تولد دارای آسیب جدی چشم یا مغز هستند.
وقتی شما باردار هستید، بسیار مهم است که خطر ابتلا به عفونت را با شستشوی کامل، پوست کندن یا پختن میوه ها و سبزیجات به حداقل برسانید.

شیر، پنیر و آبمیوه غیر پاستوریزه شده
شیر خام و پنیر غیر پاستوریزه می تواند دارای مجموعه ای از باکتری های مضر، از جمله لیستریا، سالمونلا، ای کولای و کمپیلوباکتر باشد. آبمیوه ی غیر پاستوریزه نیز می تواند مستعد الودگی های باکتریایی باشد.
این عفونت ها همه می توانند عواقب خطرناکی را برای یک نوزاد داشته باشند. باکتری ها می توانند به طور طبیعی یا از طریق آلودگی در هنگام جمع آوری یا ذخیره سازی ایجاد شوند. پاستوریزاسیون موثرترین راه برای کشتن هر باکتری مضر، بدون تغییر ارزش غذایی محصولات است.
برای به حداقل رساندن خطر ابتلا به عفونت، به زنان باردار توصیه می شود فقط شیر، پنیر و آبمیوه پاستوریزه مصرف کنند.
الکل
 به زنان باردار توصیه می شود که به طور کامل از نوشیدن الکل اجتناب کنند، زیرا خطر سقط جنین و به دنیا آوردن نوزاد مرده را افزایش می دهد. حتی به میزان کم نیز می تواند اثرات منفی روی تکامل مغز نوزاد داشته باشد. همچنین می تواند سندروم جنین الکلی را ایجاد کند که شامل تغییر شکل صورت، نقص های قلبی و عقب ماندگی ذهنی می شود.
از آنجا که ثابت نشده است هیچ میزانی از الکل در حین بارداری ایمن است، توصیه می شود از آن اجتناب کنید.
غذاهای فراوری شده ی آماده
بارداری زمان رشد سریع است. بنابراین زنان باردار مقدار زیادی از مواد مغذی اساسی از جمله پروتئین، فولات و آهن نیاز دارند. با این وجود حتی اگر شما اساسا برای دو نفر غذا بخورید، دو برابر کالری نیاز ندارید! حدود 350 تا 500 کالری اضافی در روز در طول سه ماهه دوم و سوم، کافی است.
رژیم غذایی بارداری مطلوب باید به طور عمده شامل کل مواد غذایی با مقدار زیادی مواد مغذی باشد تا بتواند نیازهای مادر و رشد فرزند را تامین کند.

منبع:

https://www.healthline.com/nutrition/11-foods-to-avoid-during-pregnancy#section10

مطالب مرتبط
تنظیمات
این پرونده را به اشتراک بگذارید :
Facebook Twitter Google LinkedIn

یادداشت کاربران
درج یک یادداشت :
نام کاربری :
پست الکترونیکی :
وب :
یادداشت :
کد امنیتی :
7 + 5 = ?