آیا مادران شیرده به کالری بیشتری نیاز دارند؟

زمانی که شما یک مادر شیرده هستید، نسبت به زمان قبل از بارداری خود به انرژی بیشتری نیاز دارید که این انرژی را باید از طریق غذا دریافت کنید. واحد محاسبه ی انرژی دریافتی از غذا، کالری می باشد. اما سوالی که پیش می آید این است که در دوران شیردهی شما به چه مقدار کالری اضافه تر نیاز دارید؟

 

آیا مادران شیرده به کالری بیشتری نیاز دارند؟

زمانی که شما یک مادر شیرده هستید، نسبت به زمان قبل از بارداری خود به انرژی بیشتری نیاز دارید که این انرژی را باید از طریق غذا دریافت کنید. واحد محاسبه ی انرژی دریافتی از غذا، کالری می باشد. اما سوالی که پیش می آید این است که در دوران شیردهی شما به چه مقدار کالری اضافه تر نیاز دارید؟

برای مثال اگر شما در دوران بارداری و یا شیردهی قرار ندارید، روزانه حدود 1800 تا 2000 کیلوکالری انرژی نیاز دارید که این مقدار بسته به سن، قد و سطح فعالیت فیزیکی شما متفاوت است.

اما در دوران شیردهی اگر شما به یک نوزاد شیر می دهید (و نه دوقلو یا چندقلو)، باید روزانه حدود 2200 تا 2500 کالری مصرف کنید.

زیرا هنگامی که شما 8 تا 12 بار در روز به نوزاد خود شیر می دهید، بدن شما به کالری اضافی برای ساخت شیر و شیردادن نیاز دارد. وقتی فرزند شما بزرگتر شد، به دلیل شروع تغذیه تکمیلی و کاهش تعداد دفعات شیر دادن، این مقدار کالری اضافی دریافتی نیز کمتر خواهد شد.

برخی از مادران شیرده حتی به بیش از 2500 کالری نیاز دارند و یا به طور کلی نیازهای تغذیه ای متفاوتی دارند.برای مثال اگر شما: دیابت داشته باشید، یک مادر نوجوان باشید، رژیم گیاهی یا وگان را دنبال می کنید، به بیش از یک کودک شیردهی می کنید و یا شرایط خاص دیگر.

اگر در یکی از این دسته ها قرار گرفتید، باید با پزشک خود و یک متخصص تغذیه مشورت کنید. این افراد که  ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی هستند می توانند به شما در برنامه ریزی یک رژیم غذایی که شامل انرژي مناسب و تمام مواد مغذی لازم برای سالم ماندن شما و کودک شما باشد، کمک کنند.

سوالی که ممکن است برای شما پیش بیاید این است که با شیر دهی چه مقدار کالری می سوزانید؟

ساخته شدن شیر مادر و عمل شیردهی نیاز به انرژی دارد و به اصطلاح کالری می سوزاند. میزان دقیق این مقدار به عوامل مختلفی از جمله دفعات شیردهی، میزان شیر مادر و سن کودک شما بستگی دارد. به طور متوسط، شیردهی می تواند بین 200 تا 500 کالری در روز بسوزاند.

تغذیه با شیر مادر به طور انحصاری هشت تا دوازده بار در روز کالری بیشتری می سوزاند تا زمانی که برای فرزند خود در کنار شیر مادر، شیر خشک نیز استفاده می کنید.

سوال دیگری که ممکن است در ذهن شما ایجاد شود این است که آیا من با این مقدار کالری اضافه در روز افزایش وزن نخواهم داشت؟

پاسخ سوال خیر می باشد. تا زمانی که غذاهای مناسب و طبق برنامه ی غذایی خود دریافت می کنید این کالری اضافی دریافتی روزانه در دوران شیر دهی باعث افزایش وزن شما نخواهد شد. همزمان با این که بدن شما شیر را تولید می کند، آن کالری اضافی را نیز می سوزاند. بنابراین اگر در حال دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم و متعادل هستید، باید به تدریج وزن بارداری خود را از دست دهید و وزنی اضافه نخواهید کرد.

با این حال، اگر با خوردن تنقلات، کیک و غذاهای پرچرب،کالری اضافی روزانه خود را دریافت می کنید، وزنتان بسیار کندتر کاهش می یابد و حتی ممکن است افزایش وزن پیدا کند. این غذاها تنها دارای کالری می باشند و مواد مغذی مورد نیاز بدن شما را فراهم نمی کنند.

آیا مادران شیرده می توانند انرژی دریافتی روزانه ی خود را را برای کاهش وزن، کاهش دهند؟

بسیاری از خانم ها نگران چگونگی کاهش وزن پس از تولد کودک خود هستند. یادآوری این نکته حائز اهمیت است که در دوران شیردهی، برای کاهش وزن بارداری خود، نباید کالری موجود در هر روز را کاهش دهید، مگر اینکه متخصص تغذیه بنا به دلایل خاص برای شما این کار را تجویز کرده باشد.

رژیم های غذایی مایع، قرص های کاهش وزن یا نخوردن غذا برای مدت طولانی می توانند برای سلامتی شما مضر باشند و احتمالاً باعث کاهش تولید شیر شما و در نتیجه به خطر افتادن سلامتی فرزندتان می شوند.

بهترین راه کاهش وزن تدریجی است، به یاد داشته باشید که افزایش وزن در حال حاضر شما طی 9 ماه حاصل شده، بنابراین حداقل باید به خودتان همین زمان را برای از دست دادن این وزن اختصاص دهید.

نکته ی دیگر آن است که اهداف واقع بینانه داشته باشید. خوردن غذاهای سالم و ورزش کردن را در کارهای روزمره خود بگنجانید زیرا می تواند به شما در کاهش وزن کمک کند. فقط حتما قبل از شروع ورزش با پزشک خود مشورت کنید.

کلید واژه: شیردهی _ کنترل وزن _ رژیم درمانی

 

منبع:

1.https://www.verywellfamily.com/how-many-extra-calories-does-a-breastfeeding-mom-need-431858By Donna Murray, RN, BSN, July 27, 2019

2-https://kellymom.com/nutrition/mothers-diet/mom-calories-fluids/March 10, 2019

3-AAP. How a healthy diet helps you breastfeed. American Academy of Pediatrics. https://www.healthychildren.org/English/ages-stages/baby/breastfeeding/Pages/How-a-Healthy-Diet-Helps-You-Breastfeed.aspx [Accessed December 2016]

4- UpToDate. 2016. Patient education: Maternal health and nutrition during breastfeeding (beyond the basics). https://www.uptodate.com/contents/maternal-health-and-nutrition-during-breastfeeding-beyond-the-basics [Accessed December 2016]

5- USDA. 2016. Nutritional needs while breastfeeding. U.S. Department of Agriculture. https://www.choosemyplate.gov/moms-breastfeeding-nutritional-needs [Accessed December 2016]

6-Lauwers, J. & Swisher, A. (2015). Counseling the Nursing Mother: A Lactation Consultants Guide. Burlington, MA: Jones & Bartlett Learning.

مطالب مرتبط
تنظیمات
این پرونده را به اشتراک بگذارید :
Facebook Twitter Google LinkedIn

یادداشت کاربران
درج یک یادداشت :
نام کاربری :
پست الکترونیکی :
وب :
یادداشت :
کد امنیتی :
2 + 7 = ?