بدنسازی یا کراس فیت؟

بدنسازی و کراس فیت هر دو از آن دست ورزش هایی می باشند که در آن ورزشکاران چند بار در هفته، تمرینات با وزنه را انجام می دهند. اما شباهت های این دو همین جا پایان می یابد. تفاوت های این دو رشته با یکدیگر در چیست؟ این دو رشته چه نکاتی برای آموختن به یکدیگر دارند؟

بدنسازی در مقابل کراس فیت؟

بدنسازی در مقابل کراس فیت

بدنسازی و کراس فیت هر دو از آن دست ورزش هایی می باشند که در آن ورزشکاران چند بار در هفته، تمرینات با وزنه را انجام می دهند. اما شباهت های این دو همین جا پایان می یابد. تفاوت های این دو رشته با یکدیگر در چیست؟ این دو رشته چه نکاتی برای آموختن به یکدیگر دارند؟

 

توضیحی مختصر درباره کراس فیت

کراس فیت به طور کلی به عملکرد ورزشکار مربوط می باشد. این رشته به جای تمرکز بر زیبایی اندام به افزایش ظرفیت و کارایی بدن می پردازد. این رشته تلاش می کند که کارایی ورزشکار را بالا ببرد به طوری که بتواند کار بیشتری را در زمانی کمتر انجام دهد. اگر شما 10 تکرار بارفیکس را در 2 دقیقه اجرا می کنید، کراس فیت کمک می کند که این تکرارها را به 20 عدد در همین زمان برسانید و لازمه آن فقط افزایش ظرفیت کاری بدن می باشد. اینطور نیست که کراس فیت از ورزشکاران رشته خود فقط انتظار جابجایی وزنه های سنگین را داشته باشد، این رشته شما را قادر می سازد که وزنه های سنگین را مکررا و با استراحت کمتر جا به جا کنید.

همچنین کراس فیت ظرفیت اجرای کار را در حوزه گستره کیفی افزایش می دهد. این به چه معناست؟ یعنی می تواند اجرای طیف گسترده ای از حرکات شامل: دویدن، پریدن، اسکات زدن، پرتاب کردن، بالا رفتن، حمل کردن، هول دادن، ددلیفت زدن، پرس زدن و یک ضرب زدن را بهبود بخشد. کراس فیت کاران کسانی هستند که برای ورزش تناسب و سازگاری (با تمرینات مختلف) بیشتر تمرین می کنند.

وقتی که مردم به کراس فیت فکر می کنند واقعا چه چیزی را تصور می کنند؟ و این تصورات چه مقدار از واقعیت به دور است؟

حرکات کل بدن، پرشدت و با در نظر گرفتن زمان اجرا می شود.

تمرین هایی اجرا می کنند که تا جای ممکن تکرارهای آن را ادامه می دهند.

تکرارهایی از لیفت های المپیکی دارند.

بارفیکس های بی انتها و حلقه ای از حرکات دیپ.

رویینگ، دوهای سرعتی، بالارفتن.

حرکت با اشکال مختلف.

توضیحی درباره بدنسازی

بدنسازی به طورکلی درباره شکل بدن است. در سطوح بالای آن، بدنسازان در تلاشند تا در بدنشان زیبایی خیره کننده ای را به وجود آورند. به عبارت دیگر هدف کلی بدنسازان رسیدن به همین زیباییست. بدنسازی به طور عمده بر روی زیبایی شکل بدن، عضلات بزرگ و چربی کم تمرکز کرده است. این کمک می کند که پی ببریم هر عضله منفرد در بدن چه مقدار پتانسیل برای رشد و در عین حال حفظ بالانس و جذابیت دارد. در بدن سازی این قابل پذیرش نیست که عضلات چهارسر بزرگ و سرینی کوچک و یا جلوبازوهای بزرگ و پشت بازوهای کوچک داشته باشیم. بدنسازان برای رشد بیشتر عضلات تلاش می کنند اما نه برای افزایش عملکرد بلکه بیشتر به دلایل ظاهری و زیبایی.

مردم از انواع روش های مختلف برای عضله سازی استفاده می کنند. آنچه بدنسازی را تقریبا بدون روشی مشخص شناسانده است، این است که معمولا گرایشات مختلفی در این رشته وجود دارد. بدنسازانی وجود دارند که رژیم کتوژنیک دارند و ست هایی با تکرار های متوسط اجرا می کنند و افرادی نیز وجود دارند که رژیم متعادل گرفته و ست هایی با تکرارهای شدید اجرا می کنند.

بدنسازان تمایل دارند که قوی و تأثیرگذار به نظر برسند. معمولا آنان اینطور قضاوت می شوند که چگونه به نظر می رسند، نه اینکه عملکرد ورزشیشان چگونه است. اما کراس فیت کاران دوست دارند قوی و تأثیرگذار باشند. آنان بر پایه اینکه چه عملکردی دارند قضاوت می شوند نه اینکه فقط چگونه به نظر می رسند.

با این حال بدنسازان حرفه ای معمولا بسیار قدرتمندند و کراس فیت کاران نیز تمایل دارند که زیبا به نظر برسند!

مزایای هریک از دو رشته

بدنسازان چه انتظاری از انجام تمرینات بدنسازی می توانند داشته باشند؟

  • ترکیب بدن بهتر به واسطه توده بدون چربی (عضله) بیشتر و چربی کمتر بدن.
  • عضلاتِ بزرگ و قوی که معمولا باعث افزایش قدرت می شوند اما ضرورتا عملکرد قدرتی را بالا نمی برند.
  • افزایش چگالی استخوان ها و همه مزایای شگفت انگیز ناشی از سازگاری با وزنه زدن.

کراس فیت کاران چه انتظاری از انجام تمرینات کراس فیت می توانند داشته باشند؟

  • بهبود قدرت و ظرفیت هوازی و بی هوازی.
  • عملکرد بهتر در الگوهای حرکتی
  • بهبود حساسیت به انسولین
  • افزایش چگالی و تراکم استخوان
  • سلامت قلب و عروق بهتر

افسانه هایی شایع در مورد هر دو رشته

بدنسازان افراد کر و لالی (گنگی) هستند!

بدنسازیِ موفق به برنامه ریزی، توجه دقیق به تکنیک ها، هوشیاری قوی بین بدن و ذهن و به وجود تمرکز برای احساس عضله در حال انجام کار، نیاز دارد. تحقیقات نشان می دهند که بدنسازان به جای رژیم غذایی بدون اصول صحیح و شدید، رژیمی اصولی بر اساس مستندات علمی می گیرند تا به فیزیک دلخواه خود برسند. مغز و عضله به طور متقابل هماهنگ با یکدیگر هستند. به علاوه تمرینات قدرتی (و عموما ورزش کردن) سلامت مغز را حمایت و فاکتورهای نورون زایی مشتق شده از مغز را هدایت می کند که باعث رشد اعصاب و محافظت در برابر بیماریهای عصبی می شود. این ایده درباره بدنسازان کرولال (گنگ) کاملا پوچ است. تمام شواهد این ایده را رد می کنند.

بدنسازان هرگز تمرین های ترکیبی را انجام نمی دهند!

تصور اینکه بدنسازان فقط از ماشین ها و دستگاه ها استفاده کرده و حرکات تک مفصله را اجرا می کنند، اشتباه است. آرنولد با اسکات شروع کرد! رونی کولمن اسکات و ددلیفت می زد. یک بدنساز ممکن است تعداد زیادی حرکت تک مفصله نیز اجرا کند اما این ها هرگز جایگزین حرکتی مثل اسکات نمی شوند.

کراس فیت کاران بی وقفه آسیب می بینند!

برخلاف باور عموم، این هرگز نشان داده نشده است که کراس فیت از انواع دیگر ورزش ها خطرناک تر باشد. به طور مثال تحقیقات اخیر نشان می دهند که آسیب سرشانه ها در ورزش کراس فیت از دیگر رشته های ورزشی بیشتر نیست. اگر به طور کلی بگوییم، کراس فیت کاران کمتر از ورزشکاران سایر رشته ها آسیب می بینند. البته هر زمان که شما خودتان را در معرض سختی بیشتر برای بدست آوردن سازگاری بیشتر با تمرین قرار دهید، ریسک آسیب بیشتر می شود.

بازی های کراس فیت معرف تمرینات هر روزه کراس فیت کاران می باشد

بازی های کراس فیت رویدادی بزرگ هستند، مسابقه ای که جرات و روح رقابت جویی را در بین بهترین ها می سنجد. انجام سه روز تمرینات تقریبا بی وقفه لیفتینگ، دویدن، کشیدن، پرتاب کردن، هول دادن و... یک اشتباه است. این چیزی شبیه به تمرینات یک ورزشکار استقامتی است که تمرینات سه گانه مردان آهنین را سه بار در هفته انجام می دهد. پس تمرینات درست برای یک کراس فیت کار چیزی متفاوت با تمرینات هر روزه کراس فیت می باشد.

بدنسازان و کراس فیت کاران چه چیزهایی می توانند از یک دیگر بیاموزند؟

کراس فیت کاران میتواند اینها را بیاموزند:

اهمیت نظم و ترتیب : برای تبدیل شدن به یک بدنساز موفق شما نمی توانید فقط هر آنچه را که میل دارید بخورید و هرجا و هر طور که می خواهید ورزش کنید. شما نمی توانید یک وهله تمرین را در 20 دقیقه سرهم کنید. شما به مدت 1 تا 2 ساعت در باشگاه خواهید بود. شما یک برنامه روزی روی وعده هایتان در طول هفته خواهید داشت. و اینها به تعهد و نظم و ترتیب نیاز دارد تا بر روی ترکیب بدن شما تأثیر خود را در حد یک بدنساز واقعی بگذارند. به این ترتیب بالانس فیزیکی و حفظ درصد چربی بدن را که همواره در تمرینات سخت می بینید را مشاهده خواهید کرد. در عین حال در بدنسازی یک نوسان دائمی بین خوردن به اندازه مناسب و حفظ درصد چربی بدن وجود دارد. کات و حجم! این کار آسانی نیست!

اهمیت کیفیت لحظات: درحالی که در بدنسازی تمرکز زیادی در سراسر لحظات نیاز است، کراس فیت کاران اغلب به دنبال میان برهایی هستند تا کارایی و عملکرد خود را بدون اهمیت دادن به پی ریزی مناسب بالا ببرند. مثالی خوب برای این موضوع اقدام به اجرای حرکت بارفیکس در کراس فیت کاران است ( که از حرکات لحظه ای و انفجاری و تحرک و قدرت بالای سرشانه ها استفاده می کند) قبل از اینکه بتوانند بیشتر از یک بارفیکس سخت (مثلا آهسته و اصولی) را اجرا کنند.

مزایای حرکات ایزوله (تک مفصله): عده زیادی از مردم که ورزش را دنبال می کنند و نه فقط کراس فیت کاران، با خوشحالی به حرکات تک مفصله بی توجهی می کنند. آنها با اعتماد به نفس می گویند که حرکاتی مثل بارفیکس کافی هستند و نیازی به اجرای حرکات تک مفصله مثل جلوبازو نیست. هنوز، گاهی مواقع حرکات تک مفصله می توانند به توانایی زندگی واقعی معنا شوند، از این طریق که ضعف حلقه های ضعیف را پوشش داده و قوی می کنند. اگر شما در حال اجرای حرکات چند مفصله مثل رویینگ و شناسوئدی هستید و حرکات تک مفصله مثل جلوبازو را اجرا نمی کنید، اجرای این دست حرکات را حتما درنظر بگیرید. مثال دیگر اسکات است. این حرکت به دلیل قدرت بالای عضلات چهارسر و همسترینگ ها سخت نیست اما باید درنظر بگیریم که خم کننده های مفصل لگن و مچ پا عموما ضعیف و کم تحرک هستند. یک حرکت تک مفصله، روی عضلات کوچک مرتبطی که می توانند تغییرات بزرگی ایجاد کنند، کار می کند. پس اهمیت این حرکات کم نیست.

بدنسازان می توانند اینها را بیاموزند:

مزایای تناسب و آمادگی کلی به جای تمرین تنها با وزنه: بزرگ و عالی به نظر رسیدن فوق العاده است و در این بحثی نیست. اما این جالب است که بتوانیم در طول زمان و در فضا، روان، زیبا و به طور انفجاری حرکت کنیم. دلیلی وجود ندارد که از آمادگی قلبی عروقی و هوازی دوری بجوییم یا اینکه اجازه کارکرد بالا به عضلات بزرگ خود را ندهیم. اگر همه چیز آنطور که باید پیش برود، فیزیک شما پیشرفت و بدنسازی کار کردن شما موثرتر واقع خواهد شد.

اهمیت حرکات ترکیبی با هالتر: در حالی که می دانیم بسیاری از نام های بزرگ به حرکات ترکیبی با هالتر همچون اسکات و ددلیفت و .. می پردازند، بسیاری از تازه کارها در باشگاه سرگردان بوده و وقت خود را با اجرای حرکات ایزوله یا تک مفصله می گذرانند.

ایده نهایی

هر کراس فیت کاری در درون خود یک بدنساز کوچک به همراه دارد (اکانت های اینستاگرامی زیادی وجود دارد که پر از عکس های کراس فیت کاران با بدن هایی درخشان و زیبا هستند). و هر بدنسازی در درون خود یک کراس فیت کار دارد (چون وقتی آنها به تمرین می پردازند، به طور ذاتی از لیفتینگ و جابجایی وزنه ها لذت بالایی می برند).

توضیحات مترجم درباره فیزیولوژی این دو رشته:

به دلیل ماهیتی که رشته کراس فیت دارد می توان گفت که چربی سوزی در این رشته بیشتر رخ می دهد. از آنجا که تقریبا تمامی حرکات در کراس فیت با چند گروه عضلانی و یا کل بدن انجام می شود و با توجه به استراحت کوتاه تر بین ست ها در این رشته، پاسخ هورمون های کاتکولامین و هورمون رشد به این رشته بسیار بالاست و این هورمون ها تأثیر به سزایی در چربی سوزی دارند. ضمنا تمرینات کراس فیت دستگاه هوازی بدن انسان را بیشتر به چالش می کشند و این باعث استفاده بیشتر بدن از اکسیژن می شود که ممکن است این استفاده بیشتر از اکسیژن تا چند ساعت بعد از تمرین نیز به طول بیانجامد که این اتفاق نیز چربی سوزی بیشتری را به دنبال دارد. اما از نقاط ضعف رشته کراس فیت عدم توجه به زیبایی شناسی، عدم تمرکز بر جزئیات بدن و عدم افزایش سایز عضلات در مقایسه با بدنسازی است. در مورد زیبایی شناسی و جزئیات بدن در بالا بحث شد اما اگر بخواهیم بررسی کنیم که چرا این رشته باعث افزایش توده عضلانی نمی شود، می توانیم به این اشاره کنیم که وقتی تمرین ما ماهیت هوازی به خود می گیرد، برخی از مسیرهای سیگنالینگ هایپرتروفی و افزایش توده عضلانی بلاک می شوند. در بدنسازی این اتفاق را احتمالا مشاهده نمی کنیم، چون مربی می تواند فاصله تمرینات هوازی با تمرینات بدنسازی (مقاومتی) را با توجه به هدف ورزشکار تنظیم کند. اما در کراس فیت تمرینات هوازی در بطن کلی تمرینات این رشته وجود دارد.

 

مطالب مرتبط
تنظیمات
این پرونده را به اشتراک بگذارید :
Facebook Twitter Google LinkedIn

یادداشت کاربران
درج یک یادداشت :
نام کاربری :
پست الکترونیکی :
وب :
یادداشت :
کد امنیتی :
4 + 2 = ?